Marknad 1
Creative Dragons letar nya affärskoncept Text och
foto Pelle Blohm Med tv-programmet Draknästet som förebild genomfördes evenemanget Creative Dragons för andra gången i mitten av november. I Creative House inspirerande lokaler på Älvtomtagatan möttes ”drakar”, entreprenörer och andra nyfikna gäster under en inspirerande kväll med presentationer av nya affärskoncept, samtal, mat och spännande idéer. Allt i en vänlig och uppmuntrande miljö. Creative House är ett ständigt växande business community i en urban miljö av hög kompetens, kreativa lösningar och mer eller mindre galna idéer. Ett nätverkshus i tre våningar där man hjälper och stöttar varandra. Onsdag - en den 14 november anordnades för andra året evenemanget Crea tive Drag - ons. Ett samarrangemang mellan Crea - tive House, Drivhuset, Örebro kommun, Almi, Ung företagsamhet och Nyföretagarcentrum. Det handlar om en kväll där sex före - tagsidéer får chansen att prövas inför sex stycken(vilket blev fem tillslut) så kallade drakar, eller investerare, som om de fångas av idén kan vara be - hjälpliga på olika sätt både ekonomiskt och med ett mentorskap eller att agera dörröppnare. Cirka 20 företag ansökte om att få delta, tolv gick vidare till en första uttagning, sedan plockade en jury från arrangörerna ut de sex lyckliga slutkandidaterna. 38 Marknad De lyckliga, men några en aning nervösa, företagarna som fick möjlighet att pitcha sina idéer laddade upp genom att anlända tidigt för avspänt relationsbyggande och en möjlighet att genomföra en sista repetition vilket de flesta gjorde. Samtidigt pågick förberedelserna inför ”showtime” där det plockades, pyntades, planerades allt medan lokalerna fylldes på. Först ut på scenen var Emma Ryd - holm Allard och Mikaela Forsman som välkomnades av kvällens och förra årets moderator Fredrik Stengarn från Four PR. Emma och Mikaela presenterade en cykelvagn med övernattningsmöjlighet och med en slimmad enhjulig design anpassad för trånga naturpassager. Matilda Wiking sökte stöd för att kunna utveckla ett barn- och juniorrack till padel vilket fattas för att få fler att börja med sporten, menade Matilda. Dilan Feli behövde nätverk för att kunna ta sin app ”Brumapp” vidare ut i landet. En samåkningsapp för att få ner bilåkandet till exempel mellan id - rottsevenemang eller musikfestivaler. En säker tjänst med inloggning via bank-id, meddelade Dilan. Maria Lekardal pitchade en app även hon, men med fokus mot skolvärlden. En tjänst där korttidsvikarier ska kunna gå in och lära ut med samma kvalitet som den ordinarie läraren. Det gör man via appen där lektioner är förberedda och inlagda så att vikarien kan gå in och plocka upp det. Hannes Rydell presenterade ett sy - stem som heter ”Drop in golf” och hjälper golfklubbar att maximera sina starttider på banan och ge golfare en snabbare väg ut på golfbanan. Danilo Barrera i sin tur hade en lösning för citysmarta transporter som skulle avlasta städernas trafik med tunga lastbilar och istället leverera varor via hans spännande lösning. Alla var nog överens om att det var hög klass på presentationerna överlag men som sig bör så ska alltid några idéer applåderas lite extra. Publiken fick vara med att utse den bästa pitchen vilket blev Danilo Barrera som hade plockat med sig kartonger in i lokalen med små budskap på och som väldigt pedagogisk tog oss igenom hela hans affärsidé. Enkelt, snyggt och en välförtjänt seger. Priset för bästa affärsidé gick däremot till Hannes Rydell och hans golfapp. Det priset var det förstås ”drakarna” som via ett snabbt sammankallat rådslag kom fram till att Hannes sy - stem skulle kunna komma igång snabbt och vara till stor hjälp för golfklubbarna och spelarna. – Två klubbar, Kårsta och Arboga, an - vänder redan appen, sa Hannes och fort - satte. – Jag fick direkt erbjudande om hjälp och stöd till mentorskap och kontakter, dessutom ville en investerare köra igång direkt, meddelade Hannes. Priset för bästa affärsidé innebar ett stipendium på 5000 kronor samt en plats i Creative House med alla möjligheter till nätverkande som finns där. Efteråt käkades värmländsk buffé via korv med bröd och pucko, alla fick möjlighet att mingla och utbyta idéer. Och den möjligheten tog man. I vimlet fick jag tag i Ida Thorell som är regionchef för Ung företagsamhet. Vi pratade om premiäråret och utfallet för de som pitchade då. – Alla som deltog förra året fick träffar med drakarna, vissa med mentorskap och hjälp med nätverk men även med finansiering sa Ida. Nu återstår det att se vilken lycka årets företagare har i jakten på sin framtida utveckling. Drakarna Martin Börjeskog, IT-mästarna Per Ulrik Wier, Investeringsnätverk Karin Östgren, Consensus Jenny Egerfelt, Almi Invest Anders Åkerstedt, Gubbnästet Danilo Barrera.