Marknad 1
Ett onboardingprogram är en bra investering för m
edarbetaren och arbetsgivaren Text Annika Wihlborg Ett onboardingprogram kan enklast beskrivas som ett genomtänkt och in - dividuellt utformat introduktionsprogram för nyrekryterade medarbetare Allt fler arbetsgivare arbetar systemat - iskt med onboardingprogram, inte minst eftersom det ofta är avgörande för individens prestation och för att arb - etsgivare ska kunna behålla sina medarbetare. –Två avgörande syften med onboardingprogrammet är dels att ge medarbetaren en riktigt bra introduktion och dels att introduktionen till det nya arbetet går så snabbt och smidigt som möjligt. Även om onboardingprogram - met kan innehålla några standardiserade delar så är det viktigt att det är individuellt utformat utifrån varje ny medarbetares unika förutsättningar och behov. Det är lika viktigt att medarbetaren ges möjlighet att verkligen lära känna organisationen som att de praktiska faktorerna som nycklar, mo - biltelefon och dator finns på plats, säg - er Jonas Bågeman, rekryteringskonsult på ROI Rekrytering. Låt onboardingprogrammet omvandlas till ett individuellt utvecklingsprogram Ett genomtänkt onboardingprogram är i allmänhet en riktigt bra långsiktig investering, både för arbetsgivaren och den nya medarbetaren. Ett framgångsrikt onboardingprogram handlar alltså om så mycket mer än att den nya medarbetaren ges de praktiska förutsättningarna för att klara av sitt arbete. Att förstå företagets värderingar och kultur är minst lika viktigt. För att on - boardingprocessen ska bli så smidig som möjligt för båda parter krävs, en - ligt Jonas Bågeman, tydlighet och en väl - fungerande kommunikation så alla som kommer i kontakt med den nyrekryterade medarbetaren är införstådda med onboardingprogrammets utformning. Även om onboardingprogrammet off - iciellt startar när den nya medarbetaren är på plats på sitt nya jobb så kan man smygstarta lite redan under rekry - teringsprocessen genom att tydliggöra arbetsgivarens förväntningar, dela med sig av utbildningsmaterial och ge en kort introduktion till företagets kultur. – När introduktionen börjar närma sig sitt slut är det viktigt att organisationen styr över onboardingprogrammet till en individuell utvecklingsplan där fokus och prioritering ligger på att regelbundet coacha och kompetensutveckla medarbetaren. Kontinuerligt stöd och utvecklingsfokus säkerställer att medarbetare inte bara fortsätter att prestera och bidra, utan också till att de stannar i organisationen, säger Jonas Bågeman. Jonas Bågeman. Fabriksförsäljning 2:a sortering Välkommen till vår butik i Sköllersta! 42 Marknad Mån-fre 07.00–16.30 Sockenvägen 40, Sköllersta Tel. 010-482 34 42