Marknad 1
På tjänsteresan Stockholm Stockholm Sveriges stör
sta konst- och designmuseum återöppnat Text Ellinor Åkesson Sedan 2013 har Nationalmuseum i Stockholm varit stängt för allmänheten, men i oktober öppnade de åter upp för besök. Under de fem år som museet hållit stängt har byggnaden för första gången på 150 år på uppdrag av regeringen genomgått en omfattande renovering och modernisering. För en total kostnad av 1,2 miljarder kronor har avancerad teknik installerats, kvadratmeterna blivit flera och restaurangen större. – Det har varit några helt fantastiska år, jag har svårt att tänka mig att många av oss inblandade kommer uppleva något liknande igen. Samarbetsprojektet har inkluderat hundratals människor som alla bidragit med sin specialistkompetens och arbetsinsats. Det skulle gå att jämföra processen med att lägga ett stort pussel där alla bidragit med var sin del till den nyskapade helheten, säger Helena Kåberg, projektledare för presentationen av konstsamlingarna. Tanken är att både konsten och besökarna ska få stå i centrum. Förråd, kontor och verkstäder har tagits bort i förmån för fler besökare och dessutom har utställningsytorna blivit större – 2000 nya kvadratmeter har museet berikats med. Samlingarna presenteras i kronologisk ordning, längs en röd tråd som är lätt att följa. Till samlingarna hör målerier, skulpturer, teckningar och grafik från 1500-talet till sekelskiftet 1900 samt konsthantverk och design från 1500-talet fram till idag. Nation - almuseum har också hand om Statens porträttsamling, som består av porträtt från 1400-talet till idag. Nationalmuseums konstverk är ett kulturarv som tillhör det svenska folket och att förvärva konst till dessa samlingar är en del av regeringsuppdraget, utan att för den delen ha något statlig anslag. I samband med upprustningen av själva museet har även restaurangens lokaler gjorts om – 550 kvadratmeter ny inredning och över 80 helt nya föremål. Arbetsmaterial som beskriver processen fram till det färdiga restaurangresultatet går att se i form av en utställning i museet. Matsalen, som numera är belägen på entréplan med utsikt över Kungliga slottet, serverar mat och dryck hela dagen för att om kvällarna förvandlas till en festvåning. Utställningar på Nationalmuseum Tidslinjen En upptäcktsfärd bland äldre favoriter och nyförvärvade konstskatter. Tidslinjen visar vägen genom konsten, museet och sex århundraden. A&E Design En utställning som bygger på den donation av handgjorda modeller och prototyper som Nationalmuseum fått som gåva av företaget, i och med att företaget fyller 50 år. Visas till och med 13 januari. John Singer Sargent I utställningen ingår flera av Sargents mest berömda verk, som porträtten av den franske läkaren Samuel Jean de Pozzi och systrarna Ena och Betty Wertheimer. Visas till och med 19 januari Design Stories Utställningen tar upp begreppet berättelser som en del i formgivarens konceptutveckling, arbetsprocess och/eller varumärkesprofilering och presenterar formgivarnas perspektiv och tankar genom föremål och korta filmer. Visas till och med 17 februari Olivia Text Jonas Källgren En norsk italienare flyttar in i Göteborg. Det är restauranggruppen Olivia som öppnar sin första svenska restaurang på Avenyn 1, faktiskt första gången gruppen öppnar någonting alls utanför Norges gränser. Premiären är planerad till fredag den 7 december. Olivia grundades 2006 och har sedan dess vuxit till sju restauranger i Norge. Nu öppnar man sin åttonde restaurang, som alltså hamnar i Sverige och Göteborg. Öppningen sägs vara ett startskott för etablering på ytterligare orter i Sverige. På restaurangerna sägs ”genuin italiensk mat” serveras, ”i en modern miljö” av ”personal som utstrålar gemenskap och passion”. Familjärt, sägs det. Maten är ”lagad av lekfulla kockar”. Den första restaurangen öppnades i Oslo 2006, och idag sägs Olivia ta emot 1,8 miljoner gäster per år. Enligt uppgift har man serverat över tre miljoner pizzor sedan starten. 56 Marknad Cartier har öppnat i Stockholm Text Kristin Carpentert På Smålandsgatan 10 i Stockholm öppnar juvelbutiken Cartier sin första skandinaviska butik. Butiks - öppningen sker under överseende av Bruno Carraz, chef för den skandinaviska marknaden. – Cartier har alltid präglats av en nyfikenhet och öppenhet för världen och Sverige blev ett naturligt nästa steg för oss då vi delar värderingar såväl som en förkärlek för elegant och ren design. Vi har nu glädjen att kunna visa upp våra skapelser och dela vårt arv och kreativitet med Stockholm. Trots att företaget grundades i 1800-talets Fran - krike genomsyras butiken av en tydlig skandinavisk anda, där Cartiers ikoniska designuttryck blandas med materialval som anspelar till svensk kultur. Göteborg