Vårdguiden Omslag
Vårdguiden Notiser
Vårdguiden Innehåll och krönika
Vårdguiden Tema Ögon
Vårdguiden När synen grumlas
Vårdguiden "Jag är lite synhalt"
Vårdguiden Ögonbryt
Vårdguiden Lappens tränar Agnes öga
Vårdguiden Ulrika fick näthinneavlossning
Vårdguiden ..hick...
Vårdguiden Elias nya säng
Vårdguiden Så får du hjälpmedel
Vårdguiden Snuva viruset på snuvan
Vårdguiden Att glömma är mänskligt
Vårdguiden Barn tar ofta på sig skulden
Vårdguiden Jag ville inte belasta familjen
Vårdguiden Ge dig själv dig tid för motion
Vårdguiden Släpp stressen!
Vårdguiden Kroppen kämpar eller spelar död
Vårdguiden Olika barn
resultat och vuxna. Liksom att komma ifatt genom
att repetera viktiga beteenden som inte utvecklas naturligt genom lek med andra barn. Hela tiden gäller det att förstärka den goda utvecklingen, genom att Amelie får välja belöning själv. Hon tränar 20 till 30 timmar varje vecka, och då står förskolan för mellan fyra och fem timmar varje dag, medan föräldrarna tränar med henne en timme om dagen. – Vi vill att hon ska utvecklas så mycket som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. barn barn hos barn om de inte samtidigt har en utvecklingsstörning. – Men alla med autism har brister när det gäller att ta kontakt och umgås med andra, säger Bella Berg. Hon berättar att autism ofta märks vid just lek, eftersom ett barn med autism ofta inte förstår hur det ska bete sig då. Det gäller till exempel att ta initiativ till att leka, men också att vänta på sin tur. Det är därför autism ofta upptäcks på förskolan. Svårt för förändringar Autism syns på andra sätt också: – Barnet kan tycka att det är jobbigt att byta aktivitet, som att lägga sig, klä på sig eller gå till dagis. Det handlar inte om att barnet visar sitt missnöje, utan att barnet blir mycket argt, får vre1177 Vårdguiden nr 3 2014 desutbrott och har riktigt svårt för förändringar, säger Bella Berg. Många autistiska barn har trots allt stor kunskap om hur de ska bete sig, de kan till exempel veta hur man hälsar på andra. Men de ser inte vitsen med att använda den kunskapen spontant. Det gäller att få dessa barn att förstå att det är värt besväret att göra likadant som andra. De behöver hjälp att inse att livet blir trevligare när de umgås med andra barn och vuxna. – De måste uppleva att deras liv blir bättre och roligare om de även låter andra bestämma i till exempel en lek. Då först börjar de samarbeta. Utmaningen är nämligen att väcka barnets intresse för att utvecklas, säger Bella Berg. När barnen börjar träna är de ovana och kan protestera genom Fyra vanliga tecken på autism 1. Om ditt barn inte pratar vid två års ålder är det klokt att gå till BVC och be att de utreder barnet. 2. Du bör definitivt gå dit om barnet vid två års ålder inte följer din pekning, din blick och inte tittar tillbaka för att dela en händelse med dig. 3. Ett tecken på autism är även om barnet har svårt att leka med andra barn i sin egen ålder. 4. Du ska också söka stöd om barnet protesterar på ett extremt upprört sätt i många situationer, när det går utöver småbarnstrots. ”Känslan av att Morgan rann mellan fingrarna på oss var fruktansvärd” att bli mycket arga och ledsna. Bella Berg kan behöva anstränga sig oerhört för att motivera ett autistiskt barn till att leka med andra barn. Därför måste hon vara särskilt dramatisk och rolig när hon till exempel leker tittut. – Först när barnet tycker att det är värt besväret att leka tittut kan vi gå vidare och leka kurragömma. Nya träningsmoment måste komma i rätt ordning, säger hon. Att lära sig härma Om man får hjälp med att lösa ett problem kan det ibland leda till att andra problem också blir lösta. – Att lära sig härma kan till exempel innebära att man börjar leka med dockor och bilar, men också klarar av att klä på sig. Om man lär sig fråga och lyssna kan man också lära sig mycket på egen hand, säger Bella Berg. Under en timme i veckan får föräldrar och förskolepersonal lära sig hur de kan träna barnet. Sedan kan man fortsätta att träna med barnet, hemma och i förskolan. Bella Berg betonar att det är bra att göra träningen till en del av vardagen. Då blir den ett naturligt inslag som inte kräver någon större ansträngning. – Med en förändrad inställning kan nästan all träning bli en självklar del av vardagen. Hit hör till exempel att se andra i ögonen och att be snällt för att få titta på tv. Vilka chanser har ett barn med autism att utvecklas? – Barn som inte har en utvecklingsstörning och som tränar mycket kan klara grundskolans läroplan med hjälp av stödinsatser. Andra trivs bättre i en särskola eller specialskola, säger hon. » 25
Vårdguiden Aktuellt i vården