Vårdguiden Omslag
Vårdguiden Notiser
Vårdguiden Innehåll och krönika
Vårdguiden Tema Ögon
Vårdguiden När synen grumlas
Vårdguiden "Jag är lite synhalt"
Vårdguiden Ögonbryt
Vårdguiden Lappens tränar Agnes öga
Vårdguiden Ulrika fick näthinneavlossning
Vårdguiden ..hick...
Vårdguiden Elias nya säng
Vårdguiden Så får du hjälpmedel
Vårdguiden Snuva viruset på snuvan
Vårdguiden Att glömma är mänskligt
Vårdguiden Barn tar ofta på sig skulden
Vårdguiden Jag ville inte belasta familjen
Vårdguiden Ge dig själv dig tid för motion
Vårdguiden Släpp stressen!
Vårdguiden Kroppen kämpar eller spelar död
Vårdguiden Olika barn
språkig två och ett halvt-åring var det bara utfö
rsbacke i ett halvår. En psykolog följde Morgan på förskolan och kom fram till att det med största sannolikhet var autism han hade. – Morgans mamma, Antoinette, läste en bok om en annan mamma som gick igenom samma sak och hittade KBT, berättar Mårten. Sedan letade hon på nätet och hittade den intensivterapi som vi sedan satte igång att träna Morgan med. I dag är det samma terapi som Stockholms läns landsting erbjuder på Autismcenter för små barn, men när Morgan var liten fick föräldrarna skaffa resurserna på egen hand. Under ett och ett halvt år tränade de tillsammans med förskolepersonalen, ungefär 30 timmar i veckan. – Känslan av att han rann mellan fingrarna på oss var fruktansvärd, berättar Mårten. Men när han började träna på sin treårsdag var det första gången han lärde sig något på ett halvår. – Det gick fort för honom att lära sig nytt i början och det frigjorde oerhört med energi, vilket gjorde att vi orkade träna mycket tillsammans med personalen på förskolan. Morgan har tydliga minnen av hur han tränade, hur ”Känslan av att Morgan rann mellan fingrarna på oss var fruktansvärd” » M 26 organ Westberg fick diagnosen autism som barn. I dag är han 19 år, väldigt empatisk och läser in psykologi på gymnasiet. När Morgan Westberg var två och ett halvt år gammal skärmade han av sig från omvärlden och blev stum. Det kom som en chock för föräldrarna, som fram till dess hade sett sin son utvecklas som andra barn. Morgans pappa Mårten Westberg berättar: – Morgan utvecklades rätt normalt fram till dess att han var två och ett halvt år, och då lärde han sig ändå både svenska och engelska samtidigt. Han var dagisets lilla sångfågel. – Det började med att han slutade sjunga. Sedan försvann engelskan, och sedan svenskan. Efter det försvann intresset för kompisarna och han började självstimma mer och mer. Från att ha varit en social, tvåhan bland annat fick anstränga sig hårt för att förstå hur andra människor kände, utifrån hur de såg ut. För att träna upp den förmågan fick han peka på en glad gubbe eller en sur gubbe, beroende på vad behandlarna ville att han gjorde. – Jag minns att jag var arg och inte ville, men de fick mig att vilja till slut, genom att göra roliga saker och ge mig godis. Sedan, när jag fick uppskattning, började jag tycka om det, säger Morgan, som tackar sitt goda långtidsminne för att han kommer ihåg det. Som sjuåring började Morgan i en vanlig klass i en vanlig skola, där lärarna var krävande och eleverna duktiga. Han hade en stödlärare då. – Att vara i en vanlig klass fick mig att kämpa för att vara som alla andra, menar Morgan. Det gjorde att jag utvecklades. Efter femman klarade sig Morgan utan stödinsats. – Jag kan tacka de där åren, när jag fick jobba hårt för att prata igen och lära mig hur världen fungerar. Annars hade jag i dag inte kunnat göra allt det som andra 19-åringar kan göra. – Nu läser jag in några ämnen för att kunna studera på universitetet, bland annat psykologi. Sedan vill jag resa, gärna till Hawaii, och flytta hemifrån. MER INFORMATION • 1177.se/autism • habilitering.se/autismcenter-sma-barn 1177 Vårdguiden nr 3 2014
Vårdguiden Aktuellt i vården