AMES 1
Höga betyg för kommunens service till näringslive
t Linköpings kommun jobbar ständigt för att förbättra informationen och servicen till näringslivet, inte minst när det gäller tillstånd och kontroller. Och insatserna ger resultat. I den senaste NKI-undersökningen får myndighetsutövningen fina betyg av företagen – det har blivit betydligt lättare att göra rätt. I en stad med tillväxtambitioner ska det vara enkelt att starta och driva företag. Motorn i det arbetet för kommunen är NKI-undersökningen Löpande Insikt, som initierats av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), och som innehåller frågor om myndighetsutövningen för brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Företagen får svara på hur de upplever service, information, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet samt ge en helhetsbedömning vilket resulterar i kommunens totala NKI. Lokalt NKI-råd 16 SKR:s mätningar i Linköping visade på tydliga brister i servicen till företagen. 2015 inledde det dåvarande näringslivsbolaget ett projekt för att vända utvecklingen, ett par år senare tog näringslivsstaben över stafettpinnen. Hösten 2018 tillsattes ett lokalt NKI-råd med uppgift att analysera insiktsmätningarna och utifrån dem ta fram åtgärdsplaner. Visioner och mål förankrades hos ansvariga på berörda förvaltningar, därefter kunde arbetet dra igång med full kraft. De senaste tre åren har förvaltningarna genomfört flera utbildningsinsatser, förbättrat informationen till företagen före och efter tillsynsbesök samt utvecklat sina digitala tjänster. Linköping i topp När SKR nyligen presenterade 2020 års mätning hos 189 kommuner var resultatet slående. Linköping placerar sig på första plats av Sveriges tio största städer med ett totalt NKI om 78. Det är en bra bit över 70, som är gränsen för vad som anses högt. Företagen upplever att servicen på kommunens myndighetsutövning nu ligger på en genomgående hög nivå. Särskilt bra betyg får Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, med bygglovskontoret i spetsen, liksom Social- och omsorgsförvaltningen som hanterar serveringstillstånd. Den största förflyttning en större kommun gjort. Fortsatta insatser För det lokala NKI-rådet och övriga engagerade i förbättringsarbetet väntar nu fler insatser för att utvecklingen ska fortsätta. Målet är att de nya arbetssätt och system som införts ska befästas ytterligare, och bli en självklar grund i servicen till näringslivet. ”Hallå, Erik Åqvist, enhetschef Näringslivsutveckling!” Hur viktig är myndighetsutövningen för företagsklimatet? – Om företag ska vilja etablera sig här måste vi kunna ge dem den absolut bästa servicen. Majoriteten av de kontakter företagen har med kommunen rör just kontroller och tillstånd, så myndighetsutövningen är definitivt en konkurrensfördel. För större bolag är detta oftast inget problem, de har folk som tar hand om sådana ärenden, men för mindre företag kan det upplevas som komplext och svårt att förstå. Därför är det oerhört viktigt att underlätta processerna, och informationen. Rätt bemötande ökar nöjdheten, även hos dem som kanske är missnöjda med ett beslut. Sådana skillnader gör att vi kan höja lägstabetygen och öka NKI. Varför har förbättringsarbetet blivit så bra just nu? – Jag tror det beror på att det fått ta tid. Från november 2017 till våren 2018 arbetade vi med att analysera NKI-resultaten och ta fram åtgärdsplaner. Det har sedan fått mogna ute i förvaltningarna. Så istället för att få panik över låga siffror och dra igång snabba insatser satsade vi på en långsam förflyttning. Fast det har gått fortare än väntat – det NKI vi fick nu hade vi som mål till år 2022-2023. Hur har ni fått med alla på resan? – Det finns otroligt många engagerade personer som verkligen brinner för vår kommun. Det är samarbetet mellan dem som gjort det möjligt. Sedan har varenda myndighetsperson, varenda handläggare fått utbildning och inspiration att driva och utveckla bemötandefrågorna. SKR:s enkät stimulerar också tävlingsandan hos många. De får ett kvitto på att slitet ger resultat.