AMES 1
SPÅRBAR ÖL Jacob Morén, COO på Skira och projektl
edare för Helt Spårat. SVERIGES FÖRSTA HELT SPÅRBARA ÖL FOTO: PRESSBILDER Den tredje maj lanserades en unik öl dokumenterad med blockkedjeteknik. För första gången kan en öl verifieras och spåras genom hela processen, från det att det första maltkornet såddes, till dess att ölet tappades på flaskan. När konsumenten slutligen håller i flaskan Helt Spårat/Ängöl finns hela dess historia från början till slut att ta del av. Helt Spårat/Ängöl är ett unikt projekt där flera aktörer samlats runt processen för öltillverkningen och dokumenterat den med blockkedjeteknik. I projektet ingår bryggeriet Ängöl, mälteriet Brewmaster, den digitala handelsplattformen Skira, spårbarhetsleverantören Foodchain by Blockchain och ett av världens största IT-företag, IBM. Ölet innehåller enbart svenskodlade och ekologiska råvaror. Maltkornet har levererats av Wilhelm Aschan, Ullälva gård utanför Linköping och humlen av Henrik Jönsson Korngården. Odlare, bryggeri och mälteri återfinns inom en radie på 18 mil, så ölen är även i högsta grad lokalproducerad. Projektet tillkom på initiativ av Skira, den digitala handelsplattformen för spannmål, som även har förmedlat maltkornet i projektet. Skira har även byggt webblösningen där konsumenten landar: Heltspårat.se. - Skiras vision är en optimal och hållbar handel av grödor. Vårt mål är att med hjälp av digitalisering och tillgängliggjord information från gårdarna knyta konsumenterna närmare lantbrukarna. Vi initierade projektet Helt Spårat och byggde webblösningen gentemot konsumenterna som ett första steg i att påvisa vilken grad av information man som konsument bör kunna ta del av i framtida produkter. Genom ökad transparens och spårbarhet inom livsmedelsindustrin kommer omställningen till en mer hållbar produktion att accelerera och hållbara lantbrukare gynnas - Spårbarhet är nyckeln till att hållbara gårdar också blir lönsamma, säger Jacob Morén, COO på Skira och projektledare. Ölet är bryggt och producerat av Ängöls Bryggeri i Kalmar: - Vi har länge velat producera en öl som är helt spårbar, från produktionen av råvaran via alla steg i produktionsprocessen. Vi har intresserade och dedikerade kunder som vill veta hela storyn. Detta kan vi nu som första bryggeri i Sverige, och kanske i världen göra. En trolig gamechanger på marknaden, fler säkert lär följa efter, säger Johan Håkansson, VD och grundare Ängöls Bryggeri. En blockkedja, eller blockchain, är en decentraliserad datalagringsplattform som ger nya möjligheter att på ett säkert sätt lagra och spåra data. Tekniken möjliggör att flera aktörer kan dela samma data, i en obruten kedja. Helt Spårat/Ängöl, som lanserades på Systembolaget den tredje maj, är som konsument möjlig att följa i alla processer: odling, mältning och bryggning. På flaskan finns en QR-kod som kan scannas med mobiltelefonen. QR-koden leder till hemsidan Heltspårat. se, där man kan ta del av data och hela historien -om hur humlen och maltkornet odlats, hur vattnet filtrerats genom en isälvsavlagring och hur draven äts upp av kor och blir till ost bland annat. Foodchain by Blockchain är en aktör som använder blockchain för att dokumentera processer ned till gårdsnivå, vilket möjliggör en helt ny grad av kommunikation av mervärden mellan lantbrukare, förädlare och konsument. Spårbarhet, transparens och ”Storytelling” på allas läppar inom alla branscher, men kanske framför allt inom livsmedelsproduktionen. För oss är detta den första produkten på marknaden i en förhoppningsvis lång rad, säger Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain. Varför intresserar sig IBM, ett av världens största företag inom databranschen för ett nischat, småskaligt ölprojekt i Småland? Svaret är enklare än man kan tro. IBM vill utveckla spårbarhet i livsmedelsbranschen och driver och utvecklar idag världens enda större spårbarhetssystem med blockchainteknik, IBM Food Trust. - Många av de mervärden som konsumenten är intresserad av skapas på gården. Det är bland annat därför vi tycker att det här projektet är väldigt intressant, då vi ser hela kedjan från gård till konsument och där all data kan bli synlig för konsumenten i och med IBM Food Trust. Det är extra roligt att både Foodchain By Blockchain och Skira är del av IBMs svenska Startup “with IBM Accelerator program”, säger Frode Langmoen, som representerar IBM i projektet. Brewmaster och Ängöl är två välkända aktörer inom den allt större kretsen av dedikerade ölkännare. - Vår vision är att säkerställa att våra kunder får råvaror som är svenska, spårbara och hållbart producerade med högsta kvalité. Även terroir-perspektivet, dvs spårbarheten av vad som påverkar smaken, beroende på vart råvaran är odlad, bidrar till en produkt med tydliga mervärden som värdesätts av fler slutkonsumenter i Sverige, säger Brewmasters VD Peter Nygren. I första batchen produceras 6000 flaskor. Ölen finns tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment och fysiskt på tio olika i sydöstra Sverige. Planer pågår redan att fortsätta projektet i större skala för att nå den breda massan av konsumenter. Källa: Skira.se BESKRIVNING AV HELT SPÅRAT/ÄNGÖL: Sort Kellerbier Färg Gyllengul färg. Doft Nyanserad doft med inslag av knäckebröd, akaciahonung, färska örter, citrus och halm. Smakbeskrivning Nyanserad smak med tydlig beska, inslag av knäckebröd, akaciahonung, färska örter, citrus och halm. På www.heltspårat.se kan man läsa mer om alla aktörerna och ta del av data runt produktionen av ölet Helt Spårat/Ängöl. 41