Kulturrådets årsredovisning 2018 1
Kulturrådets årsredovisning 2018 Tabell 17. Bidra
g till Skapande skola och Skapande förskola 2016–2018 Beviljade ansökningar (antal) – varav bidrag till förskola – varav omprövade ansökningar från föregående år Beviljade kommuner (antal) Beviljade fristående skolor/statliga skolor (antal) Sökt belopp (tkr), exklusive tilläggsbidrag Beviljat belopp (tkr), exklusive tilläggsbidrag – varav beviljat belopp till förskola Elever som planeras ta del av aktiviteterna (antal) Tilläggsbidrag, utgifter föregående läsår (tkr) 2018 463 96 57 261 125/2 327 728 190 346 10 428 974 043 2 703 2017 551 75 85 272 124/2 281 448 187 208 10 086 885 758 4 266 2016 439 20 - 273 120/2 288 238 183 499 12 254 885 243 - Av de som söker Skapande skola-bidraget står kommuner för cirka 90 procent, och cirka 90 procent av alla kommuner i Sverige söker bidraget. Inför läsåret 2018/19 efterlyste Kulturrådet mer riktade insatser, särskilt i områden där tillgången till kultur är ojämlik. Syftet är att ha fördjupade kulturinsatser för ett lägre antal elever snarare än enstaka insatser för samtliga. På så sätt får eleverna möjlighet att möta kulturaktören eller konstformen vid upprepade tillfällen och får en mer kvalitativ förståelse för konstformen. År 2018 var det närmare hälften av ansökningarna som valde att avgränsa antalet deltagande elever, koncentrera insatserna till ett visst antal konst- och kulturuttryck eller förnya och utveckla insatserna. Kulturrådets sammantagna bild av ansökningarna 2018 är dock att huvudmännen helst vill fortsätta att inkludera alla sina elever i Skapande skola-insatser, eftersom de ser det som en viktig demokratifråga. Det framgår också när antalet planerade grundskoleelever jämförs med läsåret 2017/2018, förändringen är mycket liten. Kulturrådet bedömer att en tredjedel av huvudmännen kopplar rättighetsperspektiv direkt till Skapande skola-ansökningar, exempelvis utifrån hur insatserna bryter invanda mönster eller normer. Närmare hälften av huvudmännen beskriver hur de arbetar eller har arbetat med nationella minoriteters kultur, men endast ett 40-tal beskriver konkreta planerade insatser för att arbeta med nationella minoriteters kultur inom Skapande skola. Det handlar dels om aktiviteter som är riktade till barn med minoritetstillhörighet (exempelvis kulturverksamhet på ett minoritetsspråk), dels om aktiviteter som syftar till att utforska och öka kunskapen om gruppernas kultur generellt. Aktiviteter beskrivs inom flera uttrycksformer såsom film, litteratur, berättartradition, hantverk och musik. I redovisningarna som inkom 2018 gjorde Kulturrådet en fördjupad granskning av 350 unika kulturaktörer som deltagit i Skapande skola-aktiviteter, och i endast drygt 20 fall bedömde Kulturrådet att kulturaktörernas professionalitet inte kunde säkras utifrån våra kriterier. Detta bedömer vi som ett bra resultat. I slutet av året beslutade Kulturrådet om tilläggsbidrag till 57 skolhuvudmän från läsåret 2017/2018. Dessa skolhuvudmän hade redovisat en större kostnad för Skapande skola-aktiviteter än vad de mottagit i bidrag. Med tilläggsbidraget kunde vi till viss del möta behovet, genom medel som betalats tillbaka från andra skolhuvudmän. Skapande förskola År 2015 ändrades Skapande skola-förordningen genom tillägget att även förskolor skulle ingå. Med det följde en tillfällig förstärkning med 10 miljoner kronor per läsår under perioden 2015–2018. Regeringen har beslutat att bidraget inom skapande förskola ska riktas till områden som bedöms ha en låg tillgång till konst och kultur. Inom skapande förskola beviljades 96 ansökningar. Konkurrensen om medel var hög och vi beviljade bara ansökningar som uppfyllde regeringens krav på en låg tillgång till konst och kultur, tillsammans med Kulturrådets krav på fördjupade insatser för ett lägre antal elever. 4.6.2 Kulturskolecentrum Våren 2018 antog riksdagen regeringens proposition, En kommunal kulturskola för framtiden – en strategi för de statliga insatserna (2017/18:164). Strategins syfte är att stödja den kommunala kulturskolans utveckling och förnyelse. Strategin innehåller tre delar: 39 (74)