Kulturrådets årsredovisning 2018 1
Kulturrådets årsredovisning 2018 3 ÖVERSIKT 2018
3.1 Utgångspunkter för en hög kvalitet Kravet på att redovisa kvalitativa aspekter av verksamhetens resultat är ett komplement till bestämmelserna i förordning (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag. Kulturrådet har definierat de kvalitativa aspekterna som att vår beslutsprocess ska vara av god kvalitet, rättssäker och så transparent att processens delar är synliga och möjliga att granska för den som önskar. Motsvarande krav på kvalitet, rättssäkerhet och transparens gäller även för våra främjande insatser. Det är viktigt att hela bidragsprocessen utförs med god kvalitet – från de administrativa stödprocesserna till att granska och bedöma ansökningar och följa upp bidrag. Genom denna process säkerställer vi att prioriteringarna och insatserna bidrar till en kulturpolitiskt värdefull utveckling. För att Kulturrådet ska kunna genomföra grunduppdraget krävs att vi har en nationell överblick inom kulturområdet. Den viktigaste kunskapsinhämtningen sker genom de cirka 8 000 ansökningarna om bidrag som inkommer. Därtill inhämtar vi kunskap genom dialog, samarbete och omvärldsbevakning. Vi stödjer, samordnar och driver frågor om barn och unga, jämställdhet, etnisk och kulturell mångfald, hbtq-frågor och tillgänglighet. Vi tar hänsyn till dessa perspektiv i vår bidragsgivning och främjar dem genom våra insatser. För att säkerställa ett strukturerat, målinriktat och långsiktigt kvalitetsarbete har vi utformat strategier för dessa tvärperspektiv. Att anlita kvalificerade ämnesexperter ser Kulturrådet som en grundläggande förutsättning för att säkerställa en hög kvalitet i bidragsbesluten och behålla ett högt förtroende inom den svenska kulturvärlden. Vi fördelar även vissa bidrag med stöd av sakkunniga. Under 2018 anlitade Kulturrådet 111 experter (2017:110, 2016:108) för 15 arbets- och referensgrupper (2017:15, 2016:15) inklusive ALMAjuryn. Grupperna sätts ihop för att ledamöterna ska bidra med olika perspektiv och kompetenser. Ledamöternas geografiska placering, kön, ålder, etniska och kulturella bakgrund är också viktiga aspekter för gruppernas sammansättning. När Kulturrådet anlitar ämnesexperter aktualiseras ibland frågor om jäv, vilka hanteras noga genom noteringar i beslutsprotokollen. På Kulturrådets webbplats informerar vi om hur det går till att söka bidragen, datum för ansökningsomgångar, vilka formella krav som ställs och hur vi prioriterar när inkomna ansökningar och ansökt belopp överstiger tillgängliga medel. Under 2018 har Kulturrådet beslutat om nio riktlinjer för statsbidrag. Under 2018 beslutade Kulturrådet om nio riktlinjer för statsbidrag. Riktlinjerna preciserar författningarna som styr Kulturrådets verksamhet, förordningen för bidraget, Kulturrådets generella villkor och prioriteringarna för det specifika bidraget. Alla som kontaktar oss ska bemötas professionellt med tydliga och korrekta svar. Interna rutiner för bidragsprocessen och riktlinjer som fastställts för de olika bidragen syftar till att säkerställa att bidragsgivningen sker transparent, rättssäkert och bidrar till en kulturpolitiskt angelägen utveckling. Även redovisningarna av den verksamhet som fått stöd från Kulturrådet är viktiga för kvalitetssäkringen – dels för att säkra att beviljade medel använts till det de var avsedda för, dels för att få en samlad uppföljning av bidragsformernas relevans, funktion, effektivitet och resultat. Under året fortsatte vi arbetet med att strukturera och effektivisera bidragsuppföljningen. Kvaliteten i bidragsmottagarnas verksamhet kan dock inte enbart bedömas genom redovisningarna. Det sker bland annat genom att myndighetens personal och ledamöter i referensgrupperna besöker framföranden och utställningar. Ytterligare en kvalitetsaspekt är att bidragen kontinuerligt ska anpassas till nya behov som uppkommer, och Kulturrådet lägger stor vikt vid kontakter och dialog med regionala och kommunala företrädare samt kulturlivets företrädare för att göra stöden träffsäkra och anpassade till de olika områdena. Vi genomför även riktade informationsinsatser för att öka kunskapen om bidragen, eftersom vi bedömer att ökad kunskap om de statliga stöden bidrar till goda förutsättningar för såväl konstnärlig utveckling som ett ökat utbud. Flera faktorer som bidrar till en hög kvalitet i verksamheten är svåra att mäta, men vi har valt ut en del kvalitativa aspekter som kan kvantifieras och följas upp över tid med hjälp av ärendehanteringssystemet. Kvalitativa aspekter på resultatet framgår även löpande i kommentarerna i resultatredovisningen. Kulturrådet bedömer sammantaget att bidragsprocessen fungerar väl, och vi utvecklar den kontinuerligt för att verksamheten ska bli ännu mer effektiv. 8 (74)