Marknad 1
»Är det tufft att ha sin verksamhet i Hällefors e
ller är det kanske en fördel? – Det är mördande konkurrens i frysdisken och små marginaler. Men att inte vara så stor kan faktiskt vara en fördel. Vi är snabbfotade och vill alltid ha ett nära samarbete med våra kunder. För oss är det viktigt att produktutveckla tillsammans med kunden och arbeta fram råvaror och smaker som passar just deras önskemål. Det är våra kunder som känner just sin marknad och som vet vad deras kunder vill ha och vilket håll trenderna pekar. Sen har naturligtvis även vi koll på marknaden. Den största delen av vår verksamhet, cirka 95 procent, är så kallad ”private label” i samarbete med kunder där vi gör speciellt framtagna produkter för just dem. Vilken typ av kunder handlar det om? – Det kan handla om livsmedelskedjor, cafékedjor, hotell, restauranger och grossister. Produkterna säljs i hela Sve - rige och går även på export till stora delar av världen. Men ni har egna varumärken också? – Ja, vi har Grythyttans Gourmet som är premiumprodukter som erbjuds till restauranger, caféer, delidiskar, saluhallar, trafik/servicehandel med servering, butiker och storhushållskunder men så har vi även varumärket Smarrig. Det är portionspizza med smaker som Vesuvio, Kebab och Salami. Allt bakat från grunden i Bergslagen i vårt eget bageri med noga utvalda råvaror. Vilket betyder svenskt vetemjöl till pizzabottnarna, solmogna tomater och örter till såsen och enbart svenskt kött samt riven ost över det. I presentationen och under samtalet är Sofia, och Jan-Åke Frykholm, som också sitter med vid bordet, mycket noggranna med och trycker på de rena och naturliga råvarorna som DelMat använder. Att de enda tillsatserna som används är de som krävs för att ge konsumenten en säker produkt. Mycket arbete gentemot underleverantörerna handlar om att minimera mängden tillsatser i produkterna, menar de två. Sen var det det här med Gråärtan och dess comeback i regionens skolor. Det lät suspekt när jag fick pressmeddelandet men sedan dess har jag hunnit läsa på lite grann och nu där vi satt i mötesrummet kom Jan-Åke in med en påse gråärtor som i verkligheten såg mer bruna ut, lite som kaffebönor, som han lade upp snyggt på bordet framför oss så att fotograf Karlsson kunde få fri Westling forskat på bortglömda svenska grödor generellt men speciellt på gråärtan i flera år. Redan 2016 gjordes ett försök med en gråärtsburgare till elever vid Klock - arhagskolan i Hällefors. Den blev inte perfekt men synpunkterna från eleverna har gjort att man fortsatt att utveckla produkten och det är här DelMat kommer in i bilden igen då man är en av aktörerna i utvecklingen. Målet är att bidra till en ökad produktion och konsumtion av denna, som de menar, bortglömda skatt från det svenska växtriket. Det gör man genom den nya maträtten; filodegsrulle med gråärtsfyllning. Denna gråärtsrulle tillverkas på DelMat och receptet har tagits fram tillsammans med Magnus Westling som numer alltså har stor erfarenhet av gråärtans olika fördelar och eventuella nackadelar. Själva studien är även en del i Magnus doktorsavhandling som handlar om hur en odlad mångfald med dess smakrikedom kan utveckla den nordiska gastronomin. Nu hoppas och tror alla på en stor sikt och avlossa några fotoskott. Gråärtan är en baljväxt och har flera miljö- och hälsomässiga fördelar och spås att bli framtidens föda enligt Del - Mat och de andra aktörerna bakom lanseringen. Det berättas att gråärtan är en av våra äldsta kulturväxter. Den har hög anpassningsförmåga i förändrat klimat och är motståndskraftig mot sjukdomar. Fram till 1800-talets slut användes gråärtan som mjöl till brödbak eller kokt serverad till lök, fläsk och sill. Under 1900-talet fick gråärtan framförallt konkurrens av spannmål, eftersom man gjorde bröd på gråärtor tidigare, var det godare att an - vända spannmål, huvudsakligen vete, för detta ändamål istället. Anledningen till att man nu lanserar gråärtan igen är alltså miljö- och hälsomässiga. ”Baljväxter är klimatsmarta grödor som fixerar kvävgas från atmosfären vilket minskar behovet av gödsel och reducerar utsläppen av växthusgaser från jordbruket samt ökar kolinlagringen i marken”. Läser jag i en text om baljväxter. De ska även vara viktiga för människors hälsa och skydda mot en rad olika sjukdomar. De är även ett komplement till kött som en alternativ proteinkälla. Här menar man att om man ökar od - ling och konsumtion av baljväxter, i synnerhet gråärtor, så förbättrar man planeten såväl som människors hälsa. Jag vet, det låter som en lång partisk säljtext men faktum är att på Örebro universitet har doktoranden Magnus succé för denna nya innovativa maträtt från Hällefors i vackra Bergslagen. En del i den succén går via ett socialt integrationsprojekt med nysvenska kvinnor i fokus och de som stått utanför arbetsmarknaden under en längre tid. Projektet heter ”All in” och innebär att man får utbildning inom både matlagning och livsmedel, både praktik och teori, hos DelMat. Målet är att få fart på gråärtan och öka antalet anställda hos DelMat. Kanske kan vi återkomma om ett par år för att se hur allting utvecklat sig. Att vår planet behöver nya vägar när det kommer till att hitta mer klimatsmarta, humana och på alla sätt hållbara matalternativ är väl ingenting som någon numer tvekar över. Gråärtor är både goda och nyttiga. 26 Marknad