Marknad 1
Hur är läget? Jimmy Brolin. Per Oscarson. Text Ul
f Hjelting Jimmy Brolin är kökschef för restaurangen Mojo som den 10 maj öppnar vid nedre delen av Stor - torget. På menyn står smaker från hela världen som serveras både som sharing och som smårätter. Hur går det? – Vi öppnar som sagt Mojo den 10 maj och allt ligger i fas för att göra det. Under den här ombyggnationen har vi inte stött på mer problem än vanligt när det handlar om att öppna den här typen av restaurang. Vad satsar ni på framåt? – Främst satsar vi på att öppna Mojo för allmänheten den 10 maj och då är givetvis alla hjärtligt välkomna. Det kommer att bli kul att få visa på vad den här restaurangen kan erbjuda. Vi kommer att erbjuda ett helt nytt koncept för örebroarna. Vad kan vi förvänta oss? – På Mojo kommer vi att jobba med mat från världens alla hörn och vår målsättning är att restaurangen ska kännas som ditt andra vardagsrum. Som kökschef säger jag att det kommer att vara hög service och kvalitet på den mat vi serverar. Per Oscarson är vd för Oscarson Security och även författare. Företaget erbjuder rådgivning, ledning, genomförande och utbildning inom informationssäkerhet. Per har även skrivit boken Informations - säkerhet som finns tillgänglig via Studentlitteratur. Hur går det? – Det går riktigt bra! Behovet av säkerhet och säkerhetsfrågor har blivit mer och mer uppmärksammat ju mer samhället har blivit digitaliserat. Säkerhet måste göras med kvalitet för att det ska kunna gå att göra grejer säkert på nätet. Vad satsar ni på framåt? – Jag kommer att köra utbildningar i egen regi under hösten i Örebro och på Hive. Kompetensen behöver inte bara ökas hos experter, utan även hos människor i allmänhet. Sedan kommer min bok att lanseras den 17 maj i Stockholm. Den inriktar sig främst till studenter och branschfolk. Vad kan vi förvänta oss? – Utmaningarna kommer bara att öka när det gäller internetsäkerhet och jag kommer att finnas där och arbeta för att öka medvetenheten kring detta. Det kommer att finnas mycket att göra på det här området i framtiden. Fredrik Berntsson är produktchef för STIGA Sports och har tillsammans med hockeylegendaren ”Foppa” Forsberg vidareutvecklat STIGA:s klassiska bordhockeyspel. Ungefär 65 procent av tillverkningen för STIGA Sports går på export. Bäst säljer bordhockeyspel, snowracers och bordtennisstommar. Förutom Skandinavien är det Ryssland och Kanada som köp - er flest bordhockeyspel. Hur går det? – Det går bra! Bordhockeyspelet blev av Svenskt Sportforum och branschtidningen Sportfack utsett till Årets produkt 2018. ”Foppa” är en väldigt bra person att samarbete med. Ödmjuk och jordnära. Han hade jättemycket idéer kring design, eftersom han själv spelade spelet när han var yngre, och det resulterade bland annat i en ny tjockare is, målburar som de ser ut idag och en ny puck. Vad satsar ni på framåt? – Just nu arbetar vi för fullt med att vidareutveckla den klassiska snowracern. Den nya varianten kommer förhoppningsvis att börja säljas till konsument inför vintern 2020 och vi kommer att använda det klassiska formspråket, men göra snowracern i en modern tappning. Vi kommer att använda samma material, men den kommer att bli lite nättare i formen. Vad kan vi förvänta oss? – Vi kan förvänta oss ytterligare samarbeten och nya produkter. Och så kan man förvänta sig att vi kommer att satsa ännu mer på produktutveckling och ytterligare expansion. Totally Örebro tar pulsen på Örebro Vi berättar när, var, hur och varför det händer. TOTALLY ÖREBRO 62 Marknad Läs intervjuer med makthavare, företagsledare, nöjesprofiler och idrottsstjärnor. totallyorebro.se TOTALLY ÖREBRO Fredrik Berntsson. Foto Ulf Hjelting