Marknad 1
Denna sida är ett samarbete Fastigheter & lokaler
Hyra ut lokal till företaget – vad gäller? Använder du delar av din privatbostad som exempelvis kontor eller lager har du i vissa fall möjlighet att ta upp en kostnad för det i ditt företag. Nedan finns en sammanställning på tre inte helt ovanliga scenarier. Avdrag i din privata inkomstdeklaration Om du är anställd av ditt aktiebolag och arbetar från hemmet kan du ha rätt till avdrag i din privata inkomstdeklaration. Detta gäller även dig som har en annan arbetsgivare. Första kravet är att bolaget inte har något liknande arbetsutrymme där du kan utföra ditt arbete, det vill säga, det ska finnas ett behov av lokalen. Utrymmet ska också vara inrett på ett sådant sätt att det inte kan användas som bostad i vanlig mening. Ett exempel är en tandläkare som bedriver sin praktik hemifrån. Är det istället fråga om ett ut - rymme som är inrett som ett vanligt kontorsrum är det tveksamt om det är tillräckligt för att få avdrag eftersom utrymmet ganska enkelt kan användas som en del av bostaden. Det som talar för att det skulle vara okej är om kontoret är ordentligt avskilt från den övriga privatbostaden. Det ska också finnas ett hyresavtal upprättat mellan dig och bolaget. Avdraget uppgår se - dan till de merkostnader som du haft för uthyrningen i form av ökade kostnader för uppvärmning, el och vatten. Det vill säga, det kan inte bli tal om några stora summor avdraget uppgår till. Hyra ut till eget aktiebolag Ett bättre alternativ är då oftast att hyra ut den aktuella lokalen till ditt bolag. Dock är det samma krav som gäller som i situationen ovan. • Bolaget ska ha ett reellt behov av att hyra lokalen. Det vill säga, de har inte tillgång till liknande lokaler på annat håll. • Utrymmet ska vara inrett på ett sådan sätt att det inte kan användas som bostadsändamål • Det ska finnas ett hyresavtal upprättat mellan dig och bolaget Hyresbeloppet ska dessutomvara mark - nadsmässigt. Om du skulle ta ut en hyra som överstiger marknadsmässig hyra klassas det som överhyra och den delen betraktas som lön som du ska ta upp till beskattning under in komsts - laget tjänst. Samtidigt ska företaget betala sociala avgifter på beloppet. Så du vinner inget på att ta ut en för hög hyra utan se till att den är marknadsmässig. Marknadsmässig hyra är vad man skulle fått om man istället hade hyrt ut till en utomstående på den orten fastigheten är belägen. Den marknadsmässiga hyra som du fått ska du sedan ta upp i din privata inkomstdeklaration. Du får från detta belopp göra ett skäligt avdrag för merkostnader som du haft i och med ut - hyrningen. Detta belopp brukar för exempelvis ett kontorsrum sällan upp - gå till mer än 1000-3000 kronor. Nettot beskattas sedan under inkomstslaget kapital med 30 procent skatt. Enskild firma Driver du istället enskild firma ser det lite annorlunda ut. Här får du bara göra avdrag för de verkliga kostnader som du haft. Det kan som sagt vara kostnader för uppvärmning, el och vatten. Det finns inget krav på minsta arbetstid som måste utförts under år. Dock är det samma krav som gäller även här om att det ska vara en särskilt inredd del av bostaden där arbetet utförs Alternativt kan du istället göra ett schablonavdrag med 2000 kronor per år om arbetet utförs i en fastighet som du eller din make/maka äger. Om arbetet istället utförs i din hyreslägenhet eller bostadsrätt är schablonavdraget 4000 kronor. Men då gäller att du arbete mer än 800 timmar hemifrån. Skulle du arbeta mindre än 800 timmar så är avdraget noll. Så ett tips är att skriva ner de timmar du faktiskt arbetar ifall du skulle få en kontroll. Dock finns det här inget krav på att det ska finnas ett särskilt inrättat ut - rymme där du utför arbetet. Observ - era att om du använder schablonavdraget ingår alla de merkostnader du kan tänkas ha i form av kostnader för uppvärmning, el och vatten med mer. Står du i begrepp att hyra ut delar av din bostad hoppas jag att du blivit lite klokare. Men som du ser är det många krav som ska vara uppfyllda och tänk på att ingen situation inte är den andra lik. Så är du minsta osäker tar du hjälp av din redovisningskonsult eller motsvarande. Stefan Åberg City Redovisning Stefan är Auktoriserad Redovisnings - konsult genom SRF, Sveriges Redo - visningskonsulters Förbund och har mångårig erfarenhet inom redovisningsbranschen. Ny kreativ miljö Text Per Gustafsson I nya lokaler på Nygatan startas ett nytt kapitel i Intro Inrednings resa framåt. Med många kunder på listan och en hög servicegrad fortsätter de med engagemang och erfarenhet att inreda och utrusta alla typer av lokaler. Vi fick en pratstund med huvudägaren Peter Åström mellan två kundmöten i Göteborg och hemmabasen i Örebro. – Även om vi har kunder över hela landet så koncentrerar vi oss mest på Örebro med tio mils radie, och än så länge bara på näringslivet. Tyngd - punkten just nu ligger på kontorslokaler av alla slag. Från enmanskontoret över kontorshotell till större behovsanpassade kontor. Men vi har ett ben kvar i butiksvärlden via vår kund XXL. Hos oss finns ett stort sortiment för 72 Marknad offentlig miljö och vi har mångårig erfarenhet av konceptutveckling, butiks - inredning, produktframtagning och specialproducerad inredning. Intro inredning består av fem anställda inklusive två montörer som tillsammans bidrar med ett brett kunnande inom inredning och design. Allt startade för tio år sedan när Peter och hans kollegor ritade butiker, snabbmatsrestauranger och även kontor där Eds - byns kontorsmöbler ritades in. De hade då inte någon återförsäljare i Örebro. Intro fick frågan om man ville ta hand om Örebroregionen och på den vägen är det. Intros utställning etablerades på Änggatan 62, i december 2018 flyttades den till det mer centrala Nygatan 29. Förutom ett större lager finns plats för fler visningsmöbler och mer personal. – Vi trivs mycket bra i våra nya lokal - er. Arkitekter och flera kunder har gångavstånd till oss och kan komma in för att bolla idéer, titta på möbler och materialprover. Den enda nackdelen är att det är för nära till After Work-ställen. Bland Intro inrednings kunder kan nämnas Epiroc, Strateg, CAB, Trans - com, XXL, KommunInvest med flera och dessutom Örebros snyggaste kontorshotell Alexborg i Örebro slott. – Vi är inte störst men vi är bra på att inreda kontor och andra miljöer oavsett vilken budget kunden har. Fram - tiden ser ljus ut och vi fortsätter att verka för bättre inredning från vårt nya kontor i centrala Örebro, avslutar Peter. Foto Tomas Karlsson