Marknad 1
Affärsresemarknadens heta trender Text Annika Wih
lborg Kombinationen av jobb och fritid, så kallad ”bleisure”, autentiska upplevelser och AI är några av de trender som kommer att fortsätta att forma våra affärsresor framöver. – Under de senaste åren har svenska företag blivit mycket bättre på att förankra och informera om företagets resepolicy internt. Bra internkommunikation och en resepolicy som är an - passad till affärsresenärernas behov kan, långsiktigt, komma att spara verk - samheten miljontals kronor. Om affärs - resenären tycker att resepolicyn är lätt - använd och anpassad för de egna preferenserna, är de mer benägna att följa den, säger Michael Schüller, vd på affärs - reseföretaget Egencia Sverige. Utifrån ett globalt perspektiv tenderar företag att ge sina resenärer friheten att göra egna val gällande resor utan att först behöva ansöka om godkännande. Sverige sticker dock ut med sina resultat då endast åtta procent behöver få ett godkännande i linje med företagets resepolicy innan de kan resa. Det är en stor skillnad jämfört med det globala genomsnittet där motsvarande siffra är 45 procent. – Svenska företag vill hitta en balans mellan att använda riktlinjer för godkännandeprocessen för att förhindra oönskat beteende och en enkel bok– De senaste åren har bostadsdelningstjänster blivit ett populärt alternativ till hotell, där en av huvudorsakerna är att man söker mer autentiska upplev - elser. Dessa upplevelser lockar till att dela på sociala medier och har blivit en naturlig del av själva resan. Resenärer idag vill ha mer Instagramvänliga och attraktiva hotell, omgivningar och ak - tiviteter. Boutiquehotell eller ovanliga fristående hotell lockar de resenärer som vill blanda affärer med nöje. Michael Schüller. ningsprocess genom att ta bort kravet på godkännande av resor i förväg, säger Michael Schüller. Övernattningstjänster ökar Enligt den fjärde upplagan av Egencia Business Travel and Technology Sur - vey, säger en fjärdedel av de svenska affärsresenärerna att de har använt alt - ernativa övernattningstjänster för att boka boende under det senaste året när de rest i affärer. Studien visar ock så att anledningen till att svenskar väljer att boka boende för sin affärsresa via alternativa övernattningstjänster eftersom de ser möjligheten att bo hemma hos en lokalbo som ett sätt att få uppleva den lokala kulturen. Ökad produktivitet på resande fot Han påpekar också att den nya affärsresenären gärna vill undvika mänsklig kontakt vid hjälp med enkla resebehov. Han förväntar sig att se ännu fler tekniska funktioner som skräddarsyr boknings- och reseupplevelsen och även hjälper till med enkla punkt A till punkt B-resor. Affärsresenärer är ständigt på språng och kräver tjänster som kan hjälpa dem att vara både tidseffektiva och pro duk - tiva. Enligt Egencias undersökning före - drar svenskar tillgång till Wifi om bord, non-stop flygningar om de är tillgängliga samt tillgång till flygplatslounger. Dessa bekvämligheter är bland de viktigaste faktorerna för att öka produktivitet och tillfredsställelse hos affärsresenärer. – Under de senaste åren har vi sett en förbättring av de tjänster som erbjuds affärsresenärer och de kan direkt kopp - las till deras effektivitet på flygplatsen och uppe i luften. Det råder ingen tvekan om att vi kommer att se allt fler av dessa tjänster under de närmaste åren, säger Michael Schüller. Fler kombinerar nytta med nöje Gränsen mellan affärs- och nöjesresor blir alltmer utsuddad, detta då resenärer förlänger sina affärsresor till personliga semestrar. Det finns två faktorer som indikerar att så kallad ”bleisure” är här för att stanna. De yngre gen - erationerna gillar det, och det gör även de frekventa affärsresenärerna. En internationell undersökning som ut förts av Expedia visar att bland ”mille - nnials” är 62 procent mer be nägna att förlänga sin affärsresa till privat sem - ester än vad de äldre generationerna är. Denna trend bland de yngre generationerna signalerar en bestående trend för framtida affärsresevanor. – Att blanda affärer och nöjen till multi - funktionsresor påverkar inte bara hur vi väljer hotell och flyg, det ställer även nya krav på företags resepolicy. Idag omfattar inte alla resepolicyer de utmaningar som kan uppstå när de an - ställda kombinerar en privat resa med en affärsresa, avslutar Michael Schüller. Totally Örebro tar pulsen på Örebro Vi berättar när, var, hur och varför det händer. TOTALLY ÖREBRO 40 Marknad Läs intervjuer med makthavare, företagsledare, nöjesprofiler och idrottsstjärnor. totallyorebro.se TOTALLY ÖREBRO Foto Pexels/Josh Sorenson Foto Pexels/Josh Sorenson