NG Malmö 1
TELMA NEGREIROS A rlanda 06:15. Terminalen är gle
st befolkad och köerna nästintill obefintliga. Men det är absolut inte tomt. Jag försöker minnas senast jag var här och inser att det var våren 2020 när jag skulle hämta ut en hyrbil på långtidsparkeringen. Då var jag ensam i ett spökslott. Lustigt nog har jag ett liknande ärende även denna gång, då jag ska ta planet till Belgien för vidare transport till Antwerpen där Lynk & Co öppnar sin nya klubb. Biltillverkaren är emellertid extremt noga i sin marknadsföring med att påpeka att det inte är en bil de säljer, vilket kan vara något förvirrande då man som konsument faktiskt kan signa upp sig för ett abonnemang på just en sådan. För 5 500 kronor i månaden får du tillgång till en fullt utrustad Lynk 01 inklusive allt. Bilen kommer endast i två utföranden, blå och svart, och du kan välja mellan laddhybrid eller elhybrid. That’s it. MEN DET ÄR som sagt inte en bil som marknadsförs. Det är en community eller kanske ännu mer en livstil likt vad Soho House har varit för hotellbranschen de senaste 20 åren. Företaget har därför inga showroom utan istället har de öppnat klubbar i Göteborg, Amsterdam och Hamburg. Samt nu även Antwerpen då. Lynk & Co-klubbarna utgör centrum i företagets universum. Där kan du delta i evenemang, shoppa produkter från företagets samarbetspartners, provköra bilen samt träffa andra medlemmar. Jag blir nyfiken på vad syftet med det senare är, för knappast kan det väl vara att jämföra bilar då alla är mer eller mindre likadana. JAG HÄMTAS PÅ flygplatsen i Bryssel av en chaufför i en mörkblå Lynk 01, men istället för att åka de dryga 20 minuterna det vanligtvis tar in till Europaparlamentets huvudkontor lämnar vi istället huvudstaden och kör en knapp timme norrut till hamnstaden Antwerpen. Varför företaget har valt att öppna en klubb just här är faktiskt det första jag frågar Lynk & Co:s kommunikationschef Telma Negreiros så snart jag anländer vid densamma. Ni finns i Göteborg, Amsterdam och Hamburg sedan tidigare. Hur väljer ni städer och varför Antwerpen? – De första städerna ville vi skulle vara om inte huvudstäder så någon av de största på våra nyckelmarknader. Göteborg föll sig såklart naturligt med kopplingen till biltillverkning, men anledningen till att Amsterdam öppnade så tidigt var faktiskt att det generellt är en stad som är väldigt i framkant både vad gäller teknik och innovation. Amsterdamborna är kända för att vara early adopters, om man får generalisera. Det får man. Men varför Antwerpen nu och inte Bryssel? – Ärligt talat, hur kul är Bryssel? Det är sant. – Vi har en hel del kommande öppningar i pipeline redan, och öppnar bland annat Berlin nu i september. Därefter kommer vi att gå efter vilka städer som vi ser störst förfrågan i och öppna klubbar där våra potentiella medlemmar finns. TOTALT KOMMER DET finnas klubbar och enklare popups i cirka 30 europeiska städer innan nästa sommar. Detta gör också att det parallellt byggs en infrastruktur för car sharing i dessa. – Vi brukar säga att vi bygger bilen medan vi åker i den. Vad är syftet med klubben, att andra med samma abonnemang ska få träffa likasinnade eller att värva nya medlemmar? – Bra fråga, vi ser ju egentligen alla som potentiella nya medlemmar. Men klubben fyller många syften rent praktiskt. Dels är det ett sätt för oss att ha direktkontakt med konsumenten, både med existerande och blivande medlemmar, och självklart kommer du kunna provköra bilen i anslutning till klubbarna. Men den kommer även att fungera som ett sätt att ta hand om våra existerande medlemmar, genom alltifrån events till att man kan låna våra lokaler för att jobba i och så vidare. HJÄRNAN BAKOM LYNK & Co är en 57-årig belgare bosatt i Hovås utanför Göteborg. Alain Visser har tillbringat hela sitt arbetsliv inom bilindustrin, nu senast på Volvo. Efter 30 år i branschen kände han att saker och ting borde kunna göras på ett nytt sätt, sade upp sig från sitt jobb NR 8, 2021 | NÖJESGUIDEN 67