NG Malmö 1
ALAIN VISSER som Senior Vice President på Volvo o
ch plitade ner affärsmodellen för Lynk som han sedan presenterade för de kinesiska ägarna Geely. – Det tog ett tag innan de köpte upplägget men jag tror att det som avgjorde saken var att jag inte gav upp, flikar Alain in med i förbifarten när han swishar förbi i sina sedvanligt informella kläder. Hade jag inte vetat sedan tidigare vem han var skulle jag snarare tagit honom för representant för något av de hippa varumärken som Lynk samarbetar med i sina klubbar. DU KAN NÄMLIGEN köpa mer eller mindre allt som syns i klubbens lokaler, oavsett om det är kläder, konst eller prylar. Jag frågar Thelma vilka andra varumärken de har sneglat på när det kommer till det något oortodoxa upplägget. – Inga andra bilmärken, men vi tittar snarare på hur andra spännande varumärken jobbar med framför allt hållbarhet. Det ser du också på utbudet av produkter som finns till salu i våra klubbar. Alltifrån kläder som skapats av överblivet tyg, till en helt ny startup som gör läderprodukter av kork istället för läder. När det kommer till bilbranschen har vi snarare märkt ett motstånd, både från traditionell bilmedia och återförsäljare men också från branschen i stort. Man är rädd för det som hotar den traditionella affärsmodellen? – Det märks att vi är på väg att väcka en sovande björn och jag hade inte ens jobbat här ett halvår innan jag fick erbjudanden från annat håll. Men det gör såklart bara att vi får en bekräftelse på att vi är på rätt spår. 68 NÖJESGUIDEN | NR 8, 2021 Hur många bilar har ni fått ut hittills? – Det jag kan säga är att vi hade som mål för första året var att få in 9 000 medlemmar. Nu har vi passerad 17 500 och den första bilen rullade ut i april månad. Det var ju typ igår? Hur länge kommer ni att kunna hålla den här prisbilden? – I nuläget handlar affärsmodellen mer om att öka antalet medlemmar än att försöka ta så mycket betalt som möjligt av dem. DEN STÖRSTA SKILLNADEN gentemot andra bilmärken är att uppsägningstiden för ett abonnemang, eller medlemsskap som Lynk & Co kallar det, är blott en månad. För att få teckna ett månadsmedlemskap måste du vara minst 21 år gammal och ha haft körkort i minst tre år, men det är också de enda kraven. Tekniskt bygger Lynk & Co på Volvos motorer, och bottenplattan är av samma modell som XC40. Designen är emellertid unik för Lynk & Co, och inga tillval finns att göra för köparen. Förlåt, medlemmen. Det enda du kan välja är färg (blå eller svart) samt i nuläget om du vill ha en motor av typen hybrid- eller laddhybrid.