NG Gbg 1
VARFÖR POSERAR ALLA MED PASTA? Ådror av degig dur
um dinglar, slokar och hänger ut ur oklanderligt målade influencermunnar. Canelloni, makaroni, skitsamma – det är ett frenetiskt förtärande med tindrande ögon. Vad är grejen med Instagrams besatthet av pasta? Varför låtsas en del influencers äta pasta? Och hur blev pastabilden insyltad i debatten om matsvinn och thin privelege? TEXT: JOANNA GORECKA 54 NÖJESGUIDEN | NR 09, 2020 G löm rabattkod på tyngdtäcke, bedårande flodhästungar och sandiga rumpor. Pastan är det sexigaste vi har. Tydligen. Både Harpers Bazaar och The Guardian har det senaste året ägnat spaltmeter åt att förklara pastans häpnadsväckande skjuts i popularitet, mitt i glutenfobins och kolhydratskräckens tidevarv. Matskribenten Rosie Brikett pekar på det klassiska, rustika och nostalgiska med rätten – som dessutom utgör en perfekt beige backlash mot de senaste årens tarmfixerade clean eating-mani, glutenfria kex, böngroddar, probiotika-schmotika. Framför allt vilar framgången i att pasta under de senaste åren har blivit ett av världens mest instagrammade livsmedel. Hur blev pastan Instagrams populäraste rekvisita? SNYGGA TJEJER ÄR förstås svaret. Plötsligt poserar varenda influencer med en skål spaghetti, så fort hon har en stund över. Förmodligen är du redan förtrolig med klassiska pastabilden, men för den oinvigda kommer här några vanliga kardinalpunkter: en tvålfager tjej som busigt skövlar ner en klibbig gaffel spaghetti i munnen. Hon har (troligen) lågt BMI och (alltid) dåligt bordsskick. Bella Hadid tycks ständigt skreva över en tallrik pasta, Kendall Jenner proppar pillemariskt en gaffel bolognese i munnen så fort hon ser en kamerablixt. Då och då kan man se Emily Ratajkowski praktiskt taget para sig med en kastrull pasta, med bara några få trådar på kroppen. Vi har att göra med en fullgod pastaepidemi på sociala medier. YVONNE ERIKSSON ÄR fil. dr i konstvetenskap och professor i informationsdesign vid Mälardalens högskola – med andra ord, en fena på att uttyda bildspråk. Hon menar att pastabilden är en klassisk förförisk kombo av mat och sex. – Dels finns det en stark erotisk eller pornografisk underton i många av de här bilderna. Det finns väldigt mycket här som appellerar till oralsex och frosseri. Och också en slags kollision mellan skönhet och slabbiga tallrikar. SAMBANDET MELLAN APTIT och lust kommer ofta på tal när kvinnor stoppar något i munnen på bild – Yvonne Eriksson påminner om utskällda Magnumreklamer och läppstiftsannonser. Men samtidigt finns här en annan komponent, en bråkig trots, en estetik som påminner om filmen Brakfesten från 1973, i vilken fyra män stänger in sig med obscena mängder mat, fyra prostituerade och sedan äter ihjäl sig. – Det finns en provokation i att glufsa i sig pasta. Att vräka i sig brukar ju vara förbehållet män. Men många av de här kvinnorna är väldigt perfekta enligt skönhetssidealen som råder idag och de befinner sig i eleganta miljöer. Det är en