NG Gbg 1
Tv Bäst just nu THE BOYS Om Watchmen är superhjäl
te-tv-seriernas intellektuelle Samuel Beckett så är The Boys genrens Charles Bukowski. Vulgär, köttslig, äcklig och omöjlig att värja sig från. På ett bra sätt. Prime Videos YOUNG WALLANDER DÖD ÅT BAKGRUNDSHISTORIEN Tv-redaktören förordar väpnat motstånd mot anstormningen av oönskade origin stories. TEXT: JIMMY HÅKANSSON HUR MÅNGA GÅNGER har du sett en tv-serie och tänkt “wow, det här hade behövt en längre startsträcka”? Jag gissar på cirka noll gånger, eller möjligtvis ännu färre. Trots det har tv trillat ner i det svarta originshålet där allt ska förklaras in i detalj. Ta de två aktuella Netflix-serierna Ratched och Young Wallander som exempel. I Ratcheds fall kan man koka ner hisspitchen till “Tänk dig Gökboet, fast utan gökarna”, där vi får följa den sjuka sjuksyrran manipulera sig in i mentalvården. I YOUNG WALLANDER får vi det tveksamma nöjet att djupdyka i den buttre kommissariens förflutna i serien som The Telegraph dubbat “the worst TV drama of the streaming era”. Att Young Wallander utspelar sig i nutida Malmö där alla snackar engelska vittnar om hur ointresserade de faktiskt är av att ”utforska” Kurt Wallanders historia. Det handlar inte så mycket om att berika originalberättelsen som att mjölka den. 78 NÖJESGUIDEN | NR 09, 2020 SAMTIDIGT I ETT parallellt universum berättar Edward Neumeier, han som skrev manus till både Robocop och Starship Troopers, att han arbetar på en tv-serie om Robocop. Kul säger du? Fel! När Neumeier förklarar konceptet åt filmsajten Moviehole säger han “It has all the cool stuff about Robocop except no Robocop”. Det är, rent objektivt, världshistoriens sämsta hisspitch. DET ÄR LUSTIGT att tv fastnar med fingrarna i originsråttfällan samtidigt som till och med Marvel vill klättra upp ur den origingrop de grävt åt sig själva – till den milda grad att de helt hoppar över den sömniga bakgrundsstoryn i filmer som Black Panther och Spider-Man Homecoming. SYFTET MED EN bakgrundshistoria är så klart att vi som tittare ska förstå var karaktärerna kommer ifrån och vad som driver dem. Men grejen är att allt det här går att lösa med några enkla men eleganta penseldrag. Det kallas gestaltning och tv-producenter kan det här, även om de nu låtsas om att de inte gör det. TROTS DET FORTSÄTTER de oönskade originberättelserna dyka upp som hundskitar på hallmattan. Hunger Games-författaren Suzanne Collins håller på med en berättelse om skurkpresidenten Snows bakgrund, och nästa år släpps ett tv-spel som berättar historien om Sagan om Ringen-karaktären Gollum innan han kom över den magiska ringen. S-N-A-R-K! OM NEUMEIERS ROBOCOP utan Robocopserie mot alla odds får grönt ljus kan The Telegraph räkna med en ny kandidat till titeln streamingålderns sämsta tv-drama. Fast det är klart, en Robocop-serie utan Robocop kan ju inte heller heta Robocop. I stället får den nöja sig med, tja, Cop? Det låter kanske inte så fantasieggande, men nog passande för en rörelse som gör allt för att eliminera kul i populärkultur. LOVECRAFT COUNTRY HP Lovecrafts mörka kosmiska skräck blir i Lovecraft Country en genrekompott av spökhistoria, creature feature och samtidsdokument. Här korsas nutid och samtid, monster och människor på ett sätt att man inte vet var det ena slutar och det andra börjar. HBO Nordic HIGH SCORE: DATASPELEN GULDÅLDER Det Netflix gjort om 80-talsfilmer som Dirty Dancing och Ghostbusters och leksaker som He-Man och Barbie gör de nu om Zelda och Tetris. High Score: Dataspelen guldålder är en nostalgifest för spelnördar. Netflix COBRA KAI Har du någonsin undrat vad som hände med den där anonyme motståndaren som Daniel LaRusso sopade mattan med i Karate Kid? Förmodligen inte. Trots det är Cobra Kai en supercharmig historia om motgångar och revansch. Netflix JIMMY HÅKANSSON jimmy.hakansson@ng.se