Nordens Tidning 1
politikområden; utbildning, forskning och anställ
barhet behöver prioritera sina insatser i det makroregionala perspektivet. Denna uppgift har varit en del av den översyn av styrningen som genomförts av EU-kommissionen under två år och som resulterat i en ny handlingsplan. Den nya handlingsplanen, i avsnittet om PA Utbildning beskrivs fyra insatsområden; • Förebygga tidiga skolavhopp och förbättra övergången från utbildning till arbetsmarknad/företagande, • Förbättra kvaliteten på yrkesutbildning genom arbetsplatsförlagd utbildning samt främjande av ”entrepreneurial mindsets”, • Utveckla internationell spetskompetens inom högre utbildning, vetenskap och forskning, • En arbetsmarknad för alla, inkluderande och främjande av livslångt lärande. Som ett resultat av översynen av styrprocessen och arbetet med den nya handlingsplanen har representanter från följande generaldirektorat (GD) inom EU kommissionen medverkat: GD Regional och stadspolitik, GD Sysselsättning, socialpolitik och inkludering, GD Tillväxt; GD Utbildning och kultur samt GD Forskning och innovation. Representanter för dessa GD kommer även ingå i den koordineringsgrupp som bildats till stöd för PA Utbildning. Ett av de årligen två mötena kommer därför att hållas i Bryssel. PA Utbildning har också etablerat akademi. Nya metoder utvecklas och testas i projekt, medan politiska diskussioner ofta sker i arbetsgrupper. Flaggskepp är ofta en blandning av båda där vissa aktörer är mer intresserade av att delta i projekt andra föredrar arbetsgrupper. – Uppdraget som PAC innebär att samarbete med sina kollegor i Östersjöstrategins motsvarighet i Donauregionen. Här sker samarbetet med ”PA9 People and Skills”. Flaggskepp bör uppfattas som utvecklingsprocesser. Hur ser du på din roll som PAC i detta sammanhang? – Jag jämför ofta mitt uppdrag i relation till flaggskeppen med jobbet som trädgårdsmästare. Att plantera ett frö är inte tillräckligt. Du måste plantera den i rätt miljö, under rätt väderförhållanden, ge den rätt mängd vatten och näring. Flaggskepp är utvecklingsprocesser som ska samla aktörer från olika nivåer; makroregionala, nationella, regionala och lokala nivåer och från olika sektorer; statliga, ideella föreningar, näringsliv och initiera flaggskepp samt identifiera och utse flaggskeppsledare. När väl flaggskeppet är under utveckling och senare under genomförandet ändras rollen som PAC till mer av en coach, stödjande flaggskeppsledaren med till exempel kontakter med berörda parter och till finansieringsprogram. När ett flaggskepp går mot sitt slut ändras rollen igen nu antingen till att föra över resultat och utfall till ett nytt flaggskepp eller att säkerställa maximal effekt av resultaten av flaggskeppet. Kan du nämna tre framgångsfaktorer i ett flaggskepp? – Först och främst måste det finnas ett mervärde med att utveckla ett makroregionalt flaggskepp, gemensamma utmaningar eller outnyttjade möjligheter som tydligt gynnas av att de hanteras tillsammans. För det andra måste syften och mål vara väl definierade och kunna nordens tidning nr 3 | 2015 13 FOTO: JOhanneS JanSSOn/nOrden.Org