WE Ledare
WE Det medvetna företaget
WE Så skapas det medvetna företaget
WE I huvudet på en hjärnforskare
WE Medvetna företag tar tillvara individernas driv
krafter
WE Här har det klassiska CV:t spelat ut sin roll
WE Den strategiska resan från energi till infrastr
uktur
WE Det framgångsrika teamet måste få tid
WE Full koll med noll i sikte
WE En växande organisation under stark omvandling
WE Framtiden är redan här
WE Leder världen mot ökad hållbarhet 1:2015 | BUSI
NESS EXCELLENCE Leder världen mot ÖKAD HÅLLBARHET Volvokoncernen genomgår för närvarande en omfattande omvandling med en ny mer centraliserad organisation och nya strategier, som syftar till att öka lönsamheten. Den ambitiösa visionen är att bli världsledande på hållbara transportlösningar. TEXT CARL JOHARD FOTO VOLVOKONCERNEN En stor utmaning i Volvokoncernens effektiviseringsarbete är att kunna möta en allt mer föränderlig omvärld. »Världen förändras hela tiden allt fortare. Det finns en risk att ett företag med sina ledningssystem, procedurer och rutiner cementerar något som snabbt är historia. Det är en fin balansgång och kunderna tolererar inga fel«, säger Mats Deleryd, kvalitets-, miljö- och säkerhetsansvarig inom Volvokoncernen, och fortsätter: »Därför måste vi ha väldefinierade och stabila processer, som är förändringsinriktade och ger de resultat vi vill uppnå. Vi försöker bland annat skapa en gemensam bas för processutveckling och för hur vi ska arbeta med regler och rutiner. Det är ett omfattande arbete. I grunden har vi närmare 50 olika ledningssystem, som vi nu försöker få ihop och koordinera till ett enda samverkande system med processmodeller, processer och policys.« Ett medvetet företag Volvokoncernen strävar efter att nå Business Excellence, men för att komma dit krävs både en inre och en yttre effektivitet. »Du måste erbjuda varor och tjänster som är konkurrenskraftiga och som kunderna efterfrågar. Men du måste också kunna leverera dem resurssnålt. Annars minskar företagets vinst. De som är bäst på både inre och yttre effektivitet är de som vet att de finns till för sina kunder och vet vad kunderna vill ha. De är framtidens vinnare«, säger Mats Deleryd och tillägger: »Genom att förbättra organisationens arbetssätt vill vi skapa nöjdare kunder, vilket i sin tur ger en bredare bas för verksamheten. Vi stärker konkurrenskraften, samtidigt som våra anställda tycker att det är roligare att arbeta i en välutvecklad och värdedriven organisation.« Viktigt med hållbarhet Eftersom kvalitet, miljö och säkerhet tillhör Volvos kärnvärden är arbetet med hållbarhet mycket viktigt. Volvokoncernen har här en tydlig 28
WE Välkommen till den närverkande tiden
WE Så blir du en first mover
WE Ett nätverk med anor
WE Handbok för elansvariga
WE Elefanten som aldrig slutar dansa
WE Entre-passet blir access-kort
WE Ny webbutbildning kring säkerhetskultur