Bumsen 1
Styrelsens förslag till Verksamhetsinriktning för
BMW MC Klubben Sverige 2011-2013 BMW MC Klubben Sverige – Möjligheternas klubb I ”Möjligheternas klubb” ska alla medlemmar, oavsett grunden för motorcykelintresset och oavsett vilken motorcykel man har eller drömmer om, finna ett mervärde i att vara medlem i klubben. Alla som äger en BMW-motorcykel ska känna till BMW-klubben och vad man kan vinna genom att vara medlem. För att lyckas med detta vill vi satsa på följande. Vi ska utveckla regions och distriktsverksamheten Det är i distrikten den praktiska verksamheten nära medlemmarna bedrivs – med träffar, utflykter, resor, körteknikövningar, gemenskap och aktiviteter av olika slag. Klubben vill kunna erbjuda aktiviteter inom touring, grus, bana och säkerhet. För att utveckla detta är det nödvändigt att locka fler att engagera sig i klubbarbetet. Alla distrikt ska vara bemannade med minst två distriktsombud, som leder verksamheten inom respektive distrikt. Målet för distriktsverksamheten ska vara att bygga gemenskap, bjuda på upplevelser och öka säkerhetstänkande och körskicklighet. För att utveckla distriktsverksamheten har en regionindelning med fyra regioner genomförts med god koppling till styrelsen, där utsedda styrelseledamöter ansvarar för var sin region. Genom regionaliseringen kan vi redan konstatera att samarbetet över distriktsgränserna har intensifierats och vår förhoppning är att detta ska öka ytterligare. Samarbete över distriktsgränserna förbättras även av att distriktsombuden i respektive region samlas i regionvisa konferenser. Distrikten ska därmed ges ökade förutsättningar för samarbete och hjälp till varandra. Varje år ska en konferens anordnas för samtliga distriktsombud. Under perioden ska en utvärdering ske av distriktsverksamheten. BMW MC Klubben Sverige ska erbjuda kvalificerade arrangemang Inom varje region skall det finnas rimlig tillgång till ”alla typer av arrangemang”. Man ska som medlem kunna delta i längre resor, studiebesök eller utbildningar någonstans i den region man tillhör. Detta utesluter självklart inte deltagande utanför den egna regionen. Styrelsen uppmuntrar och stödjer initiativ till regionala sektioner. Det kan röra sig om Grus- Veteran- Rese- mc Q-sektion eller andra förslag. BMW-klubben ska vara en klubb som förknippas med resande i vid mening. Vi ska kunna erbjuda våra medlemmar ett antal kortare och längre resor både inom och utanför Sverige varje år. Våra resor ska vara av hög kvalitet och genomföras på ett professionellt sätt. Resans karaktär kan variera mellan traditionell Touring och Äventyr med alltifrån camping och enkelt boende till bättre hotellstandard. Resorna kan med fördel annonseras i Bumsen samt på hemsidan. Klubbens resepolicy har presenterats på DO-konferens och förmedlas av DO eller styrelserepresentant till den som arrangerar en resa i klubbens regi. Klubben ska också ordna flera kortare arrangemang t.ex. kvällsturer, grusaktiviteter, bankörningar och utbildningsaktiviteter. Kontakter och klubbanda skall hållas levande även utan MC under låg/ickesäsong genom studiebesök, teoretiska kurser, bildvisningar, pubträffar och liknande. Vi ska ha utbildningsverksamhet riktad till alla medlemmar, praktisk och teoretisk, för att medverka till ökad trafiksäkerhet. Utbildningarna innefattas av avrostningar, KNIX på Gokartbana,”Ny på grus”, GPS-kurser, Föredrag om Riskmedvetenhet och hur man agerar vid en olycksplats. Vi ska ge en bra och samordnad information till både medlemmar och andra. Hemsidan ska fortsätta att utvecklas till ett högklassigt kommunikationsmedel för alla medlemmar. Den ska fortsätta utvecklas till att bli en självklar informationskanal för och mellan medlemmar. En viktig del i hemsidans utveckling är att medlemmarna själva ska kunna bidra till informationen genom att skriva texter och lägga in bilder. En upphandling av klubbens administrativa system har påbörjats under förra verksamhetsåret och kommer att slutföras under 2011. Hemsidan kommer att få en mindre ansiktslyftning under 2011 för att om det är ekonomiskt möjligt/rimligt påbörja en modernisering under våren 2012. Det är önskvärt att i en framtid skall medlemsregistret ska kopplas till hemsidan så att medlemsanmälningar, adressändringar, anmälningar till aktiviteter, betalningar mm kan ske via hemsidan. Vi ska ha en klubbtidning av hög kvalitet. För många medlemmar är tidningen fortfarande kanske det mest ”handfasta” man använder sitt medlemskap till, och tidningen ska vara så bra att den i sig är värd medlemskapet. Tidningen ska ha sin egen, självklara plats, vid sidan av den växande och alltmer livaktiga hemsidan. Under 2011-2012 ska det gemensamma redaktionsråd för hemsidan och klubbtidningen där styrelsen är representerad fortsatt utvecklas. Styrelsens medverkan i redaktionsrådet skall stå i samklang med klubbens stadgar. Syftet med redaktionsrådet är bland annat att klubbens information skall samordnas så att rätt medium används för rätt ändamål. Marknadsföring och rekrytering är viktiga för vår framtid Klubben ska vara synlig – vi ska vara med på ”alla” större mc-arrangemang, vi ska synas hos handlarna, och vi ska vara så viktiga för BMW Group att vi självklart finns med på deras arrangemang och i utvalda delar av deras försäljningsmaterial. Vi ska ta fram ett bra informationsmaterial om klubben, till återförsäljare, mässor, utställningar mm. Distriktens säsongsprogram ska finnas hos handlarna så att alla som tittar på BMWmotorcyklar också ska se vad klubben erbjuder för aktiviteter. Under perioden avser styrelsen i samråd med respektive DO att försöka synliggöra klubben hos körskolor, i första hand de skolor som utbildar med BMW MC. Vid mässan i Göteborg har vi för avsikt att vara representerade på bästa sätt efter de ekonomiska förutsättningar som vi har. Vi ska odla klubbkänsla och vårda våra medlemmar Klubbkänsla skapas genom att vi har en bra medlemstidning och bra aktiviteter där vi har trevligt tillsammans och känner gemenskap med andra medlemmar. Alla som kommer till en aktivitet ska få ett bra mottagande och känna att BMW MC Klubben är en klubb för dem. Oavsett om man är kvinna eller man, om man är förare eller passagerare, om man är ung eller gammal, om man gillar att sprätta grus, slita knäpuckar, uppleva världen på två hjul eller skruva på gamla bumsar, så ska man känna sig hemma i klubben. Vi kommer att göra en fortsatt satsning på att BMW MC-Q konceptet skall sprida sig i klubben så att alla regioner kan erbjuda denna delen av verksamheten. Årsträff, årsmöte och klubbprylar är viktiga för att skapa klubbkänsla och gemenskap inom klubben. Vi ska arbeta för att mer än 5 % av medlemmarna kommer till årsmötet. Årsträffen med årsmötet ska kännas viktiga att besöka. Ett embryo till annonseringsstrategi för större arrangemang utvecklades i samband MC-mässan 2011 och utvecklingsarbetet av värvarfoldern. Den färdiga strategin skall tas fram under perioden. Vi ska fortsätta att hålla ett attraktivt sortiment av klubbprylar till försäljning för att markera tillhörighet till klubben och gemenskap med andra medlemmar. Klubben ska ha en effektiv administration Vi ska så långt möjligt använda webbaserade system för medlemsregister, fakturahantering, anmälningar mm. Utskick i pappersformat ska minimeras, och i den mån de förekommer samordnas. E-post och information på hemsidan ska i allt större utsträckning användas för information till medlemmarna. Modern teknik ska i större utsträckning användas för styrelsemöten. Vi ska vara bästa MC-klubben BMW MC Klubben ska vara så bra, och så attraktiv, att man väljer en BMW-motorcykel också för glädjen att få vara en del av gemenskapen i klubben. Styrelsen BUMSEN 3 – 2011 21