Bumsen 1
Hur syns ditt mc-ljus? Utformning är viktigare än
trafiksäkerhet för mc-producenterna. Med dagens kundkonkurrens satsar de olika mc-tillverkarna mer på ett häftigt utseende än på det att du skall synas av andra trafikanter. Det kan vara en bidragande orsak till många trafikolyckor och tillbud i vårt land. Har du koll på hur väl du syns när du är ute och åker hoj? I Sverige är det lag på att alla motorfordon skall ha minst varselljus tänt under färd. Orsaken är att det ger medtrafikanterna längre tid åt att kunna upptäcka dig innan ni möts i trafiken. Som oskyddad trafikant är det extra viktigt att övriga trafikanter upptäcker oss så tidigt som möjligt så att de inte drabbas av stress eller inte ser oss alls. Ju mindre tid medtrafikanterna får på sig att upptäcka oss desto större är risken att de drabbas av stress eller i värsta fall panik. För en oskyddad mc-förare kan detta innebära livsfarliga konsekvenser. När en person drabbas av hög stressnivå eller panik slutar hjärnan att fungera kreativt, personen får blicklåsning (fokuserar blicken på det personen blir rädd för). Vi vet att vi styr dit där vi fäster blicken. Jag är övertygad om att många av den senaste tidens obegripliga olyckor beror på just detta fenomen. Vad har då mc-tillverkarna med detta att göra? Då jag jobbar med ett projekt BMW-klubben driver (SE och SYNAS) så söker jag hela tiden brister hos motorcyklar vad synbarheten gäller. Till min fasa har jag upptäckt att det är stor skillnad på den vinkel ur vilken strålkastaren går att upptäcka på olika mc-modeller. Till exempel har flera mc-modeller två strålkastare, en på var sida om en spetsig nos. Konstigt nog är det bara den ena lampan som är tänd när halvljuset är tänt. Detta medför att motorcykelns lyse endast syns bra för medtrafikanter som kommer från vänster och att ljuset aldrig når de medtrafikanter som kommer från höger eller tvärt om, beroende på vilken av lamporna som är tänd vid halvljus. Med denna design ökas risken avsevärt för onödigt felbeteende hos de fordonsförare vi möter (den som inte syns finns inte). En del motorcyklister använder helljus för att synas bättre. Det är bra för mötande trafikanter rakt framifrån men på de flesta mc-modeller minskar spridningsvinkeln och vi blir svårare att upptäcka i kurvor och vägkorsningar. Hur kan vi motorcyklister minska risken att inte upptäckas? Säll upp din mc på centralstödet med motor på och halvljus tänt, stå sedan 10-15 meter framför hojen och gå åt båda sidor samt markera den plats där du inte längre ser ljuset tydligt. Slå sedan på helljuset och gör om samma procedur. Nu har du skapat en egen bild av hur andra trafikanter ser dig och det är faktiskt viktigt att veta hur du syns när du är ute bland andra trafikanter. Fler lampor framåt. Andra knep är att montera på ytterligare varsel- eller dimljus som du använder under dagtid. (Det är viktigt att du vinklar dem så att du syns från sidan, halvljuset talar om för de trafikanter du möter framifrån att du finns). Med tre ljuspunkter är det också lättare för medtrafikanter att bedöma avstånd och fart. Varselgul väst är också ett bra hjälpmedel då den färgen är den vi människor lättast kan upptäcka (det har med hjärnans förmåga att registrera och retas av färger). Tänk då på att du skall ha en väst som är luftgenomsläpplig (så att Gore-Tex-jackan fungerar) och att den har halva ärmar. Däremot är det inte viktigt att ha en mängd reflexer på västen, vi är svårast att upptäcka i dagsljus och lyset gör oss synligare i mörker. Västen gör också att du får mindre smuts på din dyra jacka (det är billigare att köpa en ny väst än en ny mc-jacka). Jag var nyligen på en gruppresa i Norge med BMW-klubben och det var ofta jag såg varselvästen, inte lyset, på bakomvarande hojar i backspegeln, framför allt i kurvor. Hjälmens färg kan också påverka sannolikheten att bli upptäckt i tid. Det är glasklart att en varselgul hjälm syns bättre än en svart, vi motorcyklister är dock väldigt fåfänga. Jag vet inte hur rädd du är om livet eller hur mycket du är beredd att satsa i pengar och utseende för att minska risken att hamna i en olycka, det är ditt val! Men vi som är mc-kompisar till dig vill inte att det skall hända dig något. Janne Zetterlund ML 2658797 Trafiksäkerhetsidé utvecklas med skyltfondsmedel BMW MC-Klubbens trafiksäkerhetsidéer utvecklas vidare i MC Safe AB med skyltfondsmedel. MC Safe AB är ett nystartat företag och bildades av några medlemmar i BMW MC-Klubben. Företaget bildades för att vidareutveckla och sälja de produkter säkerhetsgruppen inom BMW MC-Klubben tidigare tittat på men ej hade resurser att driva vidare. En sådan produkt är den nya MC-västen som funnits på marknaden sedan i vintras. Nu har även myndigheterna fått upp ögonen för vårt arbete med att öka trafiksäkerheten för alla motorcyklister. För två år sedan startade Janne Zetterlund ett projekt med en gul plastskiva som gör att motorcyklister blir lättare att upptäcka i dagsljus av andra trafikanter. Plastskivan gör både att vi syns bättre på avstånd och genom en slump märkte vi att kantslipning gav en tydlig prismaeffekt vilken betydligt ökade synbarheten från sidan. Ett 15-tal personer inom BMW MC-Klubben har redan plastskivan monterad i testsyfte och några har även köpt skivan för att öka sin egen synbarhet. Skyltfondens styrelse och Trafikverkets generaldirektör har beslutat bevilja MC Safe AB, www.mcsafe.se ett bidrag för att ta fram, testköra och vidareutveckla den gula plastskivan som bevisligen ger ökad synbarhet. I ansökan har vi i första hand inriktat oss på att använda BMW motorcyklar i dessa tester och i vår produktutveckling. Vi kommer självfallet även att ta fram formar till andra 42 BUMSEN 3 – 2011 mc-modeller. Detta kan innebära att det i framtiden blir lagligt att ha en gul plastskiva framför ljuset på en MC. I och med Skyltfondens beslut har Trafikverket gett oss tillstånd att testköra med det gula glaset på allmän väg redan nu. Vi är dessutom i full gång med att försöka ta fram utrustning som kan mäta MC-ljusets ljusvinklar och hur ljuset går att upptäcka i de olika vinklar som fordonet kan uppträda i. –Jag är övertygad om att vår produkt kommer bli ett framkomligt steg i kampen mot alla onödiga MC-olyckor säger Janne Zetterlund, produktutvecklare på MC Safe AB. –Det här visar att BMW MC-Klubben ligger i tätskiktet i arbetet med trafiksäkerhet för MC och med att utveckla produkter för att skydda sina medlemmar och andra motorcyklister från onödiga trafikolyckor. Jag är övertygad om att det finns ett stort kunnande inom BMW MC-Klubben, nu skall vi bara se till att locka fram detta säger en entusiastisk Janne Zetterlund.