Bumsen 1
Touring i Centralamerika Hej mina BMW-vänner från
Sverige! Mitt namn är Andrés Formoso Ohlsson och jag är journalist och motorcykelåkare från Costa Rica i Centralamerika. Som ni kan se av mitt andra efternamn (i Latinamerika använder man både moderns och faderns efternamn) så har jag rötter i Sverige. Mina föräldrar lärde känna varandra i Spanien, pappa höll på att avsluta sin doktorsavhandling i juridik och mamma arbetade på svenska ambassaden i Madrid. De lärde känna varandra när de bodde i samma lägenhetskomplex. Nästan ett halvt sekel senare delar jag med mig av denna berättelse. TEXT ANDRÉS FORMOSO OHLSSON ÖVERSÄTTNING FRÅN SPANSKA SARA KJERNHOLM FOTO DELTAGARNA PÅ RESAN I samband med min mormors 90-årsdag för några månader sedan (augusti 2010) besökte jag Sverige. Jag hade då också förmånen att få ta del av några exemplar av Bumsen när jag var och fixade reservdelar till min R 1200 GS -08 hos MCProffsen i Hägersten, söder om Stockholm. Jag bestämde mig för att ringa Hagen Hopp, tidningens redaktör, för att sälja min idé om att berätta för er hur det är att vara motorcyklist i mina trakter. Jag kan börja med att berätta för er att även om Costa Rica är ett mycket litet land (51 100 km2) så finns det ett stort antal organiserade motorcykelklubbar. Det finns olika typer av motorcyklister: klubbmotorcyklister, cruisers, sportmotorcyklister, skotrar, Harley-Davidson och många fler. Jag tillhör en klubb som kallar sig för Acomore (Organisationen för hobbymotorcyklister i Costa Rica) http://www.acomore.org/main/. Medlemmarna i klubben har alla mellan- eller 44 BUMSEN 3 – 2011 storcylindriga motorcyklar. Vi har inga restriktioner gällande vilken typ av motorcykel du har, men vi gillar ”sporttourers” och de dubbla ”propósitos”. Vår klubb är den äldsta i landet och bildades 1983. Det är en ideell sportförening och en av de få som är erkänd som juridisk person. Något som kännetecknar vår klubb är att vi tar väldigt allvarligt på säkerheten och ordningen i gruppen. I mitt land är det endast lag på att man skall ha hjälm och att man använder en reflexväst fr.o.m. en halvtimme före skymning till en halvtimme efter gryning. Det finns inga andra säkerhetsbestämmelser man måste följa. Man kan se på de foton som medföljer artikeln att mina vänner och jag alltid använder skyddsjackor, byxor, stövlar och handskar trots att temperaturen här ligger runt 30° eller mer. Vi är övertygade om att den personliga säkerheten är viktig. Det är på grund av detta som vi alltid färdas i en Z-formering. Vi tillåter inte att någon kör