Bumsen 1
Vad är BMW-service? BUMSEN REDAKTIONEN Chefredakt
ör och ansvarig utgivare HAGEN HOPP bumsen@bmwklubben.se Redaktörer LARS MALM CLAS ROSENBAUM BRITT-HÉLÉNE JAKOBSSON TOMMY VAN GINHOVEN PATRICK JANSON ANNONS - OCH PRODUKTIONSANSVARIG Material skickas till: Hagen Hopp Grindtorpsvägen 35 183 49 TÄBY 08-758 64 66 070-782 30 33 bumsen@bmwklubben.se UTGIVNING 2011 Nummer 1 - mars Nummer 2 - april Nummer 3 - juni Nummer 4 - oktober Nummer 5 - december MANUS STOPP MATERIAL Nummer 4/11 - vecka 36 TEXTER Levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. BILDER Bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior, negativ eller diabilder går också bra. Digitalt material återsänds ej. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. TRYCK TRYCK TRYCK Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. I denna Bumsen kan man läsa om flera mc-upplevelser och visst är vi inne i högsäsongen nu, d.v.s. när man förfogar över en fungerande BMW-hoj... Under mina snart 40 år som BMW-ägare har ovanstående rubrik alltid inneburit ett självklart svar, tyvärr har den sedan något decennium varit föremål för omvärdering. Man skall inte sitta fast i en alltför nostalgisk värld och självklart var allt inte alltid bättre förr, men t.ex. ett oljefilter skall väl dock ständigt finnas i lager. Som BMW-ägare har livet faktiskt inneburit en ganska bekymmersfri tillvaro och det är just därför många med mig valt en BMW. Själv har jag avverkat hela Europa och små delar av både Afrika och Asien i mitt resande på en BMW-motorcykel, faktum är att jag aldrig blivit stående utefter vägkanten, fram till våren 2011 och då i Sverige samt dessutom i mitt eget garage! Först några rader om hur det var förr. Självklart har en BMW aldrig varit eller är en evighetsmaskin men när den oförutsedda händelsen ändå inträffade så knallade man så sent som på 1990-talet in på närmaste auktoriserade BMW-butik och hämtade ut den aktuella reservdelen. Behövde man dessutom en oplanerad service eller ett oförutsett verkstadsbehov så ordnades detta också med någon veckas varsel, även under högsäsong! Så är det tyvärr inte längre! Självklart är man idag mycket mer kostnadsmedveten och handlar också därefter. Numer har BMW också betydligt fler modeller på programmet. Fram till 70-talet handlade det i princip om två modeller och då är självfallet reservdelshållning enklare. Under påskhelgen hade jag tänkt iordningställa GS:en efter litet vinterkörning med dubb, när jag därefter skulle starta den så gick startmotorn runt men inte en tillstymmelse till tändning. Misstänkte bensinpumpen. Ringde runt till BMW-verkstäder i hela Sverige och fick svaret att väntetiden för service låg på 3-8 veckor! Inte heller verkstadsbesök för reparation kunde man sticka emellan med! Hur löser man med en långväga semesterfirares driftproblem? Enda undantaget vad både service och verkstad gäller stod MC Huset i Malmö för. Med ett par dagars varsel kunde de ordna både S & V! Enligt några tips så låg bensinpumpens elektronikbox kymigt till. Lossade densamma på några minuter och åkte ner till BMW i Solna. Fick beskedet att den var trasig och knallade därefter över till reservdelsavdelningen. Överraskande nog fanns den i lager. Bra! Därefter klockren start. BMW säljer många motorcyklar och service/reparation är säsongsbetonat men vad tänker man göra åt ovanstående oacceptabla väntetider? Kan vi som kunder hjälpa till att korta dessa köer genom att serva hojarna under vinterhalvåret? Nu är i alla fall jag åter igen en gasande och glad BMW-ägare. HAGEN HOPP CHEFREDAKTÖR BUMSEN NR 3 – 2011 4 7 8 BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts dels kunna lagras digitalt, dels också kunna användas på klubbens hemsida (http://bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD BMW R 1200 GS/A vid Gardasjön Foto: Britt-Héléne Jakobsson NÄSTA NUMMER manusstopp vecka 36 - utgivning oktober BUMSEN 3 – 2011 3 10 14 22 26 38 44 48 50 München - Oktoberfest Ordförande har ordet Distriksinformation Nya medlemmar Vårslasket Kul på hjul Alppass i Schweiz Insändare Resa i Centralamerika Brorsans bryderier Sälj & köpmarknaden