Bumsen 1
D15 kompression. Thomas Flomén kompletterade före
läsningen med temat ”hur man säkrar en olycksplats”. Gruschef Thomas Sahlin rapporterar om övningar på skiftande nivåer. De rutinerade fick sina utmaningar på en avancerad slinga medan nybörjare gavs möjlighet att följa med en instruktör på en ”snällare” runda. Samtliga genomgick bromsövning och körgård på grus. Thomas leende är stort när han berättar om en deltagare som aldrig tidigare kört på grusunderlag och efter dagens övningar fått rejält stärkt självförtroende. Asfaltchef Leif Andersson ser också nöjd ut och kan konstatera att flertalet deltagare är litet rädda för att ta i rejält på bromsövningen trots att de har ABS, efter några rundor vågar man. –Nästa år skall vi nog ha litet fler asfaltövningar så att folk håller igång litet mera, menar Leif. Under eftermiddagen har några deltagare avvikit. Somliga kom enbart för att köra grus, andra anser sig absolut inte vilja pröva detta ”oberäkneliga underlag” utan föredrar fast mark i form av asfalt under hjulen. Vi är alla olika och detta är helt OK. Var och en deltar utifrån sina önskemål och behov av övning. Att det tunnades ut något inom grupperna innebar att det fanns utrymme även för vi funktionärer att avrosta oss. Själv prioriterade jag i detta sammanhang bromsövningarna. Med en hoj som endast visar 41 mil på mätaren så kändes detta nödvändigt. Efter litet försiktighet och ”fegande” så sitter inbromsningen som en ”smäck”. ABS är guld! När så samtliga asfaltfunktionärer får en lucka i tidsschemat passar man på. Det är med fröjd och njutning dessa rutinerade ”gubbar” studeras. Ett antal 1200 GS ”in action” dansar lekande lätt runt konerna. Det är bara att konstatera: de har kört hoj mycket och länge! Dagen avslutades med utlottning av priser, skänkta av MC-huset. Deltagare Karin Larsson sammanfattar dagen: –Det kan inte bli bättre! Roliga övningar alltsammans. Det var bra med ABC och att säkra olycksplatsen, man behöver kunna det och glömmer lätt. Och maten var fin!” Som delaktig i detta arrangemang känner jag en stor glädje och stolthet över att tillhöra BMW MC-klubben Sverige. BUMSEN 3 – 2011 23