Bumsen 1
Kommentarer till Brorsans bryderier i Bumsen 2/11
Jag ansvarar för mc-utbildning på storbana i Skåne och levererar tillsammans med 65 instruktörer och andra resurser 800 kursplatser för SMC School på Ring Knutstorp i år. Vår målsättning är enkel: Att genom utbildning hålla så många motorcyklister som möjligt på vägen. Under 2011 innebär det åtta kurser Bättre KörKunskap (BKK), en SportHojsKurs (SHK) och en Tjejkurs. Dessutom är vi delaktiga som instruktörer på SMC Skånes avrostningar och mc-kurser på gokartbana, det vi numer kallar Knix. Där finns det ytterligare 800 kursplatser. Vi arbetar ideellt och jobbade förra året sammanlagt 9 000 timmar med att utbilda dessa 1 600 motorcyklister. Anledningen till att jag och så många andra lägger ned det här arbetet är att vi vet att ökad kunskap och färdighet gör mc-förare mindre olycksdrabbade ute i trafiken. Att säkerheten ökar med kunskap gäller förstås under förutsättning att hastigheten i trafiken förblir oförändrad. För oss inom SMC School Skåne är deltagarens kunskapsutveckling det primära. Våra instruktörer åker på samma slags motorcyklar och däck som våra deltagare. Vi tränar upp deltagarnas färdigheter på avlyst bana där vi inte störs av traktorer, lastbilar, träd, grus eller annat. Det är en säker träningsplats. Backspeglar behöver ingen då deltagarna fokuserar på sin körkunskap och därmed det som finns framför honom/henne på vägen. Medelåldern hos våra deltagare var förra året 42 år. Vi har alltid customcyklar, off-road-maskiner, touringlok och landsvägscyklar i en härlig blandning på våra kurser. Andelen sporthojar var lika stor som den handlarna sålde. Kort sagt utbildar vi alla slags förare på alla slags motorcykeltyper. Jag är övertygad om att det är mer än Claes Tingvalls insatser för trafiksäkerheten som gjort att antalet döda och skadade i mc-olyckor går ned och att orsaken står att finna i att antalet motorcyklister som vidareutbildar sig ökar. Det motiverar oss inom SMC School att fortsätta lägga ned fritid och pengar på att förmedla kunskapen i hur man hanterar sin motorcykel till så många som möjligt. Vi välkomnar dig som motorcyklist att komma till Skåne så vi får visa att vi kan leva upp till förväntningarna för endast 1 800 SEK per kursdag. Det är sannolikt den billigaste, bästa och roligaste försäkring du kan skaffa dig för en riktigt bra hojsommar! Väl mött på våra kurser och på vägarna i sommar! Här finns information om våra kurser: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=580 Här anmäler du dig till dem: https://www2.svmc.se/school Med vänlig hälsning Niclas Hanzon Ordförande i SMC School AK Skåne Svar till Niclas Hanzon Tack för dina rader och för vänlig inbjudan. Efter att ha läst, vad du skriver, konstaterar jag, att vi är överens om åtskilligt – men inte allt. Vi är inte eniga om backspeglarna. Att predika fokusering på 40 BUMSEN 3 – 2011 körningen så till den grad att adepten skall strunta i vad som kan finnas bakom och omedelbart därefter skicka ut samma adept i trafiken, där det är mycket viktigt att ha koll i speglarna, förefaller mig kontraproduktivt. Men det behöver vi inte träta om. I vårt land är det – som tur är – tillåtet att hysa olika uppfattningar. Naturligtvis kan det finnas andra faktorer som förklarar varför antalet dödsolyckor minskat än Claes Tingvalls arbete. Min referens handlade mera om att körutbildningar ibland verkar framhållas som allena saliggörande, nästan oberoende av hur de utformas – och att ifrågasätta detta verkar vara som att svära i kyrkan. Att fordonsföraren i allmänhet – och motorcyklisten i synnerhet! – behöver träna upp skickligheten i att manövrera sitt fordon är en truism. Men den som sätter likhetstecken mellan ”skicklig förare” och ”säker förare” löper risken att begå misstag. Ett rimligt antagande är att den genomsnittlige mannen i 18-25 års ålder är skickligare än den genomsnittliga kvinnan i samma ålder, vad fordonsmanövrering gäller, då fler unga män är fordonsintresserade. Statistiken visar dock bortom allt tvivel att de unga kvinnorna är säkrare förare, deras olyckstatistik visar avsevärt gynnsammare siffror. En rimlig tolkning av detta är att unga kvinnor är mer medvetna om sina begränsningar än unga män – vilket vi brukar benämna ”bättre omdöme”. Min krönika efterlyste körträning med fokus på trafiksäkerhet, inte bankörning. Det som du beskriver förefaller ha detta fokus i högre grad än flertalet kurser jag deltagit i. Hade jag kört hos er kanske den aldrig skrivits! Bror Gårdelöf ML 2661203