Tidningen Energi 1
Teknik Laddstationen som kan stabilisera elnätet
En snabbladdstation som ser ut som en träbänk och som kan stabilisera elnätet. Göteborgsföretaget LexEnergys laddstation med inbyggt energilager sticker ut lite – både till form och innehåll. P å parkeringsplatsen utanför ICA Kvantum i Nya Hovås – sydväst om Göteborg – finns en långsmal och mjukt formad träbänk. Under ytan finns ett batterilager (225 kWh), och två stolpar indikerar att bänken har ett ytterligare syfte: som snabbladdstation för elbilar. Laddstationen är Göteborgsföretaget LexEnergys första installation av sin laddlösning LexHub. Utöver den estetiska finessen finns det ett antal smarta funktioner inbyggda i bänken som kan stabilisera elnätet under timmar då det är hög efterfrågan. – Vår lösning möjliggör att man kan placera snabbladdare där det tidigare inte gick på grund av kapacitetsbrist. Det kan vara en kund som ansökt om att installera laddpunkter men som fått nej. Men genom LexHub stöttar vi stället elnätet under bristsituationer, säger Robin Andersson, vd och grundare av LexEnergy. Robin Andersson är elektronikingenjör i grunden och har jobbat inom energisektorn tidigare, bland annat med solcellssystem och lagringslösningar i Australien. Konceptet, LexHub, började han själv utforma och designa för tre år sedan. – Det var då det blev allt tydligare att den lokala kapacitetsbristen ökar på många håll. Vi behöver den här flexibiliteten i elnäten och lösningar som kan balansera mellan produktion och konsumtion, säger Robin Andersson. – LexHub känner av i realtid hur elnätet mår och hur stabilt det är. När det är som mest utsatt stöttar vi distributionsnätet. Sedan kan vi anpassa hur mycket vi utnyttjar nätet. Vi kan strypa tillförseln och enbart använda batteriet vid laddningen. Vanligtvis ligger batterilösningar i containrar men här är de alltså komprimerade. 46 NR 4 2023 TIDNINGEN ENERGI LexEnergys laddstation i Nya Hovås. LexHub känner av i realtid hur elnätet mår och hur stabilt det är. Robin Andersson, vd, LexEnergy – Vi har fått ner volymen och arean till hälften. Det är väldigt mycket luft i vanliga battericontainrar. Man kan ju gå in i dessa containrar – det är galet tycker jag. En annan fördel som företaget lyfter fram är skalbarheten: att man snabbt och enkelt kan bygga på med fler laddpunkter, och det krävs inga cementfundament Inför premiären i Nya Hovås finns även den lokala elnätsägaren Ellevio med, som bland annat agerat bollplank åt det nystartade företaget. Lex Energys lösning ligger i linje med Ellevios arbete för att skapa smarta laddinfralösningar. – I framtidens energisystem kommer elnätet att vara tätt integrerat med både batterier och styrning av laddlösningar. LexEnergy har en spännande lösning som kan vara ett av flera verktyg för elnätsägare att hantera kapacitetsutmaningar i elnätet, säger Kristofer Fröjd, ansvarig för strategi och affärsutveckling på Ellevio. Robin Andersson har hur som helst siktet högt inställt. Målet är att expandera, även utanför Sveriges gränser. – Vår nya produktionslina i Göteborg ska vara klar i mitten av 2024. Att öka produktionstakten är en nyckel för att leverera LexHub även utanför Skandinavien under nästa år, säger Robin Andersson. JOHAN WICKSTRÖM FOTO: BJÖRN NILSSON