Tidningen Energi 1
Kompetens ENERGIBOLAGETS VARDAGSHJÄLTAR Läckor bl
ir lagade, pumpar utbytta och fjärrvärme framdragen. På Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö, ESEM, söker man ständigt nya medarbetare – eller ”vardagshjältar”. Vi träffade tre av dem som ser till att hålla driften igång. Vad är det som driver dem – och hur tycker de att man ska locka fler till branschen? TEXT: SUSANNE GLENNEGÅRD FOTO: SANDRA BIRGERSDOTTER I 52 NR 4 2023 TIDNINGEN ENERGI Brottsta-Lundby, strax utanför Eskilstuna centrum, har ESEM ett av sina kontor. På avdelningen Distribution inom Affärsområdet Energi arbetar 15 personer med att bygga, utveckla, förnya och underhålla fjärrvärmenätet. Lina Backlund, distributionschef, har jobbat här sedan i augusti. Hennes väg till energibranschen har varit långt ifrån spikrak. – Jag har en teknisk bakgrund och kommer från tillverkningsindustrin där jag jobbade i över 15 år. Sedan började jag snegla på annat och då dök detta upp. Och det kändes väldigt spännande. Precis som i den övriga branschen har ESEM ständigt behov av fler medarbetare. På hemsidan annonseras lediga tjänster – fler ”vardagshjältar” sökes. – Vi känner faktiskt att vi är vardagshjältar. Vi förser våra kunder med värme, el, dricksvatten, avlopp och sophämtning – sådant som ju ingen kan vara utan, säger Lina Backlund. Och när larmet går och det uppstått något fel eller problem rycker gänget ut direkt. – Det kan vara en avgrävning på en fjärrvärmeledning, någon som har råkat slå en staketstolpe i rören eller en fastighet där fjärrvärmevatten läcker in vid kulverten. Då släpper vi allt vi håller på med och åker ut, säger Magnus Söderlund-Morberg, som jobbat på ESEM som byggledare i lite över ett år. Pontus Pettersson började precis som Lina Backlund i augusti. Han är energiingenjör och i hans jobb ingår att ha beredskap på nätter och helger. En uppgift som han just nu håller på att skolas in i. – Vi har ett serviceavtal som privatpersoner och företag tecknar för att kunna få hjälp 24 timmar om dygnet. Nu följer jag med kollegor ut för att lära mig att laga saker, byta pumpar, fixa styrenheter och så vidare, säger han. Förra året var ESEM nominerat till årets karriärföretag. Bland annat för att man är en stimulerande och trivsam arbetsplats som månar om medarbetarna. ESEM har internutbildningar, uppmuntrar till intern rörlighet och erbjuder förmåner som friskvård och en arbetstidsförkortning på 63 timmar om året. – Det är jättebra om man behöver gå till tandläkaren eller ta en halvdag ledigt, säger Pontus Pettersson. – För mig är det inte jättelätt att bli av med de där timmarna (ha ha). Men det är bra att de finns, inflikar Magnus Söderlund-Morberg. P å en tavla utanför fikarummet står företagets fyra värdeord: nära, schyssta, modiga och pålitliga. – Det är väldigt familjärt här. Alla är verkligen schyssta, vi hjälper till och ställer upp för varandra, säger Magnus Söderlund-Morberg. – Alla behövs för att det här ska fungera och är kuggar i samma hjul. Driften skulle inte ha något jobb utan distribution, och vice versa, säger Lina Backlund. Modet tycker Magnus Söderlund-Morberg till stor del handlar om att våga tänka innovativt, och ständigt testa nya lösningar, vilket Pontus Pettersson instämmer i: