Tidningen Energi 1
Annons 1180103 00 Annons Digitalisering ställer f
järrvärmeindustrin inför nya utmaningar Digitalisering ställer fjärrvärmeindustrin inför nya utmaningar “Digitalisering är ett viktigt steg i utvecklingen av fjärrvärmesystem. Digitalise“Digitalisering är tt viktigt steg i utveckstemens pålitlingen utan gör dem ystem. Digitalisettrar in”. Dete barta sy vad ChatGPT ring förbättrar in e användarvring förbä änliga lighet på fr gör Steen Schelle Head of Business Development Steen Schelle Head of Business Development te bara sy lighet av fjärrvärmes mer hållbara och ärstemens pålitsvarar utan ågan dem mer digitalisering huruvida hållbara och är vele an rändarvänliga”. Det är vad ChatGPT svarar e vant för fjärrvärmebranschen. Det var, men i verkligheten är inte på dåligttt frågan s huruvida digitalisering det lite mer fjärrvärmebranschen. Det är inte ett dåligt svar, men i verkligheten När saker och ting blir komplexa är det enkelt att ange digitalisering som ett standardsvar. Få branscher har upplevt en ökad komplexitet i samma utsträckning som fjärrvärmebranschen har gjort. Komplexiteten har fortsatt öka i samband med de utmanin gar världen ställts inför under de senaste åren, inklusive kriget i Ukraina och dess inverkan på den globala energiförsörjningen. är relevant för komplext än så. är det lite mer komplext än så. När saker och ting blir komplexa är det enkelt att ange digitalisering som ett standardsvar. Få branscher har upplevt en ökad komplexitet i samma utsträckning som fjärrvärmebranschen har gjort. Komplexiteten har fortsatt öka i samband med de utmanin gar världen ställts inför under de senaste åren, inklusive kriget i Ukraina och dess inverkan på den globala energiförsörjningen. En ny, flukturerande verklighet Utöver de geopolitiska förändringarna är ytterligare en stor förändring för fjärrvärmebranschen den nödvändiga övergången till förnybara energikällor och överskottsvärme, den så kallade 4:e generationens fjärrvärme. Den nya verkligheten innefattar flera decentraliserade värmekällor, hög grad av elktrifiering, sektorkoppling, behovet av lägre temperaturer, olika typer av lagring, aktiva byggnader m.m. Det kräver en helt uppkopplad värdekedja, från produktion till slutanvändare för att säkerställa effektiv balansering av flukturerande värmeproduktion och för att möta efterfrågan från det ökande antalet uppkopplade En ny, flukturerande verklighet Utöver de geopolitiska förändringarna är ytterligare en stor förändring för fjärrvärmebranschen den nödvändiga övergången till förnybara energikällor och överskottsvärme, den så kallade 4:e generationens fjärrvärme. Den nya verkligheten innefattar flera decentraliserade värmekällor, hög grad av elktrifiering, sektorkoppling, behovet av lägre temperaturer, olika typer av lagring, aktiva byggnader m.m. Det kräver en helt uppkopplad värdekedja, från produktion till slutanvändare för att säkerställa effektiv balansering av flukturerande värmeproduktion och för att möta efterfrågan från det ökande antalet uppkopplade byggnader – utan att äventyra tillförlitligheten. Det krävs digitala lösningar av operativa aspekter, tillgångsförvaltning, nya attraktiva serviceerbjudanden till slutanvändare m.m. Digitalisering har potential att revolutionera hur vi planerar, underhåller och driftar våra fjärrvärmesystem. Den här revolutionen pågår redan, inte minst till följd av den obligatoriska utrullningen av smarta mätare, vilket numer krävs enligt energieffektivitetsdirektivet. Utrullningen av smarta mätare ger en unik möjlighet att tillämpa en helt databaserad helhetssyn på fjärrvärmesystemet. byggnader – utan att äventyra tillförlitligheten. Det krävs digitala lösningar av operativa aspekter, tillgångsförvaltning, nya attraktiva serviceerbjudanden till slutanvändare m.m. Digitalisering har potential att revolutionera hur vi planerar, underhåller och driftar våra fjärrvärmesystem. Den här revolutionen pågår redan, inte minst till följd av den obligatoriska utrullningen av smarta mätare, vilket numer krävs enligt energieffektivitetsdirektivet. Utrullningen av smarta mätare ger en unik möjlighet att tillämpa en helt databaserad helhetssyn på fjärrvärmesystemet. Rättanvänd data säkerställer rätt lösningar Kamstrup hanterar i dagsläget data från mer än 1,3 miljoner värmemätare från fler än 400 fjärrvärmebolag och nästan hälften av dessa tillhandahåller tidsserier en gång i timmen. Om alla dessa datapunkter skulle omvandlas till värdefulla insikter får våra kunder ett fantastiskt faktabaserat underlag de kan basera sina beslut på. Många fjärrvärmeope ratörer har redan uppnått betydande resultat från den nätverkstransparens som smarta mätdata ger. Resultaten inkluderar lägre temperaturer, mer kapacitet och minskade förluster i fjärrvärmenätet. På tal om att digitalisering ofta är det enkla svaret kvarstår det faktum att utveckling av digitala lösningar, utan RÄTT digitala lösningar för fjärrvärmeoperatörers verksamhet börjar med ingående förståelse för branschens komplexitet och de utmaningar och processer som fjärrvärmeoperatörer behöver hantera. Så precis som att ChatGPT kan ge ett svar som visserligen inte är fel, men saknar djup och substans, kan vi som leverantörer inte försöka gissa vad fjärrvärmeoperatörer behöver och hur vi kan hjälp dem. Rättanvänd data säkerställer rätt lösningar Kamstrup hanterar i dagsläget data från mer än 1,3 miljoner värmemätare från fler än 400 fjärrvärmebolag och nästan hälften av dessa tillhandahåller tidsserier en gång i timmen. Om alla dessa datapunkter skulle omvandlas till värdefulla insikter får våra kunder ett fantastiskt faktabaserat underlag de kan basera sina beslut på. Många fjärrvärmeope ratörer har redan uppnått betydande resultat från den nätverkstransparens som smarta mätdata ger. Resultaten inkluderar lägre temperaturer, mer kapacitet och minskade förluster i fjärrvärmenätet. På tal om att digitalisering ofta är det enkla svaret kvarstår det faktum att utveckling av digitala lösningar, utan RÄTT digitala lösningar för fjärrvärmeoperatörers verksamhet börjar med ingående förståelse för branschens komplexitet och de utmaningar och processer som fjärrvärmeoperatörer behöver hantera. Så precis som att ChatGPT kan ge ett svar som visserligen inte är fel, men saknar djup och substans, kan vi som leverantörer inte försöka gissa vad fjärrvärmeoperatörer behöver och hur vi kan hjälp dem. Läs mer på kamstrup.com/heatintelligence Läs mer på kamstrup.com/heatintelligence Tidningen Energi, Box 610, 832 23 Frösön Kamstrup AB · Enhagsslingan 2 · SE-187 40 Täby · T: 46 (0)8-522 265 00 · info@kamstrup.se Kamstrup AB · Enhagsslingan 2 · SE-187 40 Täby · T: 46 (0)8-522 265 00 · info@kamstrup.se