Magasinet Omsorg 1
35 år av omsorg Attendo grundades med idén att gö
ra omsorgen bättre. 35 år senare har många pionjärer gjort bestående avtryck. Skandinavienchefen Ammy Wehlin blickar tillbaka på en förändringsresa som är långt ifrån vägs ände. Text: Stefan Svanström • Foto: Historiska foton från Attendos verksamhet AMMY WEHLIN LUTAR sig bekvämt tillbaka i soffan. Blicken vandrar mot fönstret, där höstsolen gör en sista kraftansträngning att trycka bort de gråa molnen. Efter 20 år i Attendo, varav 16 i ledande ställning, är det dags att summera intrycken. Efter nyår väntar ett liv utan Attendo. – Äldreomsorgen ser väldigt annorlunda ut idag. Nu jobbar nästan alla med den systematik och det kvalitetsfokus som Attendo från början var rätt ensamma om att kunna erbjuda. Ammy är i grunden socionom. Hon jobbade länge inom socialtjänsten i Malmö, där hon avancerade till biståndschef. På kommunen rådde kaos i den egna verksamheten. Kvaliteten var undermålig och styrningen nästan obefintlig. Ingen gjorde uppföljningar, vare sig av verksamheterna eller med kunder och närstående. Politikerna drev olika projekt mest för syns skull. – Vi som satt på kommunen såg hur strukturerade de privata var, AMMY WEHLIN BEFATTNING: vd för Attendo Skandinavien ÅLDER: 58 år KARRIÄR I ATTENDO: Områdeschef Malmö, Regionchef Syd&Danmark, vd Skandinavien sedan 2003. På 1980-talet var tanken att säkerhetsvakter från ABAB skulle hjälpa de äldre i hemmet med olika tjänster som att kolla posten, vattna blommor och klippa håret. 35 ÅR MED ATTENDO 10 Magasinet Omsorg Attendos historia börjar i februari 1985. 1988 skrivs det första kontraktet på hemtjänst. I början av 1990-talet omvandlas verksamheten från statsföretag till det privatägda Partena Care. 1992 driftas det första äldreboendet – Skogshill i Malmö. 2003 antas namnet Attendo, och värderingarna – kompetens, engagemang och omtanke.