Magasinet Omsorg 1
LEDARE MARTIN TIVÉUS, VD, ATTENDO som är mödan vä
rd” A ”Det är vägen Foto: Anders G Warne LL OMSORG startar med mänskliga möten. Möten där enskilda behov och önskemål står i centrum för en hel kedja av bedömningar, beslut och insatser. Allt för att varje individ ska få så goda förutsättningar som möjligt att fortsätta leva ett friskt och meningsfullt liv. På Attendo har vi alltid haft individen i centrum för det vi gör. Vårt mål är att så långt det är möjligt stärka varje individ till ett självständigt liv. Vi gör det med grunden i tre enkla men samtidigt helt avgörande värderingar – kompetens, engagemang och omtanke. Det är genom att systematiskt arbeta med detta förhållningssätt som vi kan göra omsorgen lite bättre, varje dag. När vår verksamhet grundades 1985 var synen på omsorg en helt annan. Då hanterades många äldre som vårdpaket på offentliga långvårdsavdelningar. Det fanns ingen individanpassning, ingen valfrihet, ingen insikt om att det är måltidsupplevelser, aktiviteter och sociala sammanhang som skapar mening i vardagen även när man är äldre eller har en funktionsnedsättning. VÅR RESA MOT en bättre omsorg har nu pågått i 35 år. Längs vägen har vi passerat många viktiga milstolpar. Vi har infört nya arbetssätt, jobbat systematiskt med kvalitetssäkring och kvalitetsuppföljning, börjat bygga äldreboenden och gruppbostäder som tar fasta på människors olika intressen och önskemål, gjort måltidsupplevelsen lika viktig som näringsinnehållet i maten vi serverar, utvecklat aktiviteter som stimulerar och engagerar. Ja, listan kan göras lång. Och resan är inte slut. Just nu är vi inne i en spännande fas där omsorgen också får del av digitaliseringen. Det ger oss möjligheter till planering och kvalitetssäkring av omsorgsinsatser på 4 Magasinet Omsorg en helt annan detaljnivå än tidigare. Vi inför också nya sätt att kommunicera, såväl utåt med närstående och omvärlden som inåt med och mellan våra medarbetare i Attendo. INGET PÅ DENNA RESA skulle dock spela någon roll om det inte vore för alla mänskliga möten och de människor som gör omsorgen bättre. Genom åren har många enskilda personer haft stor betydelse både för att ge en god omsorg och utveckla den framåt. Från och med i år har vi bestämt att uppmärksamma dem lite bättre, ja, rent av hylla dem. För det är våra medarbetare som är Omsorgshjältar. I premiärnumret av Magasinet Omsorg träffar ni några av dem som vi vill uppmärksamma lite extra. Och ni lär få möta många fler av dem i framtiden. Att skapa en god omsorg är en resa mot ett långsiktigt mål. Och även om det finns ett tydligt mål och mening med vår färd, så är det – precis som Karin Boye en gång skrev – vägen dit som är mödan värd. God läsning! Martin Tivéus vd Attendo