Magasinet Omsorg 1
tema: corona HEMTJÄNSTEN I KUNGÄLV ”Vi känner oss
betydligt tryggare nu” DE FÖRSTA MÅNADERNA MED CORONA VAR EN OROLIG TID FÖR HEMTJÄNSTEN I KUNGÄLV. IDAG VET MAN HUR MAN SKA AGERA OCH HAR LÄRT SIG PYSSLA OM KUNDERNA UTAN RISK FÖR SMITTSPRIDNING. Text: Charlotte Dimming • Foto: Natalie Greppi DEN LILLA BYN Åsebyberg, strax utanför Kungälv har träden precis börjat skifta färg och går i gulröda toner. Höstluften är klar och himlen blå när vi åker dit för att träffa Attendos medarbetare Christina Ivarsson – eller Kicki som hon kallas – och några av hennes kunder i hemtjänsten. En av dem är Britt Ohlsson som har haft hjälp dagligen av Attendos hemtjänst i snart fem år och hon är en av Kickis kunder. Under årens lopp har de två byggt upp en nära och förtrolig relation. – Jag och Britt har pratat igenom 40 Magasinet Omsorg I det mesta som är viktigt i livet, skrattar Kicki. Förut brukade jag alltid ge Britt en kram när vi sågs och det var självklart att sitta nära varandra när vi fikade eller läste tidningen. Sedan coronan kom är jag mycket försiktigare. Man vänjer sig vid munskydd och visir men det är trist att inte kunna vara nära varandra. Britt bor i ett rött litet hus med vita knutar som hennes svärföräldrar byggt en gång i tiden och här har hon bott i över 50 år. När vi kommer dit bjuder hon på cider ute på den soliga altanen. – Ja, det är inte kul att behöva