Magasinet Omsorg 1
Attendo Nära SKAPAR NÄRKONTAKT PÅ DISTANS MITT UN
DER pandemin lanserade Attendo appen Nära. Tanken är att närstående ska kunna följa vardagen för nära och kära även på distans. – Att introducera en app under coronakrisen för att ge en bild av det som händer hos oss kändes riktigt bra. Det var så att säga perfekt tajming, säger Yulia Felix, verksamhetschef på Attendo Hagalidsgården i Västerås, som var en av de första verksamheterna att få tillgång till appen Nära. I appen finns dokumentation från vardagen utifrån de boendes perspektiv. Medarbetare tar foton eller filmar aktiviteter, delar måltidsmenyn eller skickar hälsningar direkt till närstående. Ett viktigt verktyg för att knyta närstående närmare Attendos verksamheter. – Nära är ett viktigt steg i ambitionen att bättre involvera, informera och engagera närstående och ge dem en inblick i verksamheten. Vi vill sprida de små och stora glädjestunderna som uppstår i vardagen, säger Josefin Valentin på Attendos huvudkontor som lett projektet. Mottagandet av appen har genomgående varit positivt, även från medarbetare. – Det skapar en positiv spiral när aktiviteter synliggörs för närstående, det inspirerar oss till att hela tiden hitta på nya aktiviteter, säger Asil Jadari, Näraansvarig på Attendo Lotsen i Göteborg. APPENDO – FÖR MER DELAKTIGHET OCH ENGAGEMANG I SOMRAS INTRODUCERADES ett nytt verktyg för alla medarbetare i Attendo. Det är en app som heter Appendo och som ger medarbetarna en helt ny möjlighet att kommunicera med kollegorna samtidigt som den innehåller vissa utbildningar, nyheter och annan viktig information om jobbet. Den kanske största vinsten med Appendo är att den förbättrar förutCharlotte Dimming sättningarna för den vardagliga kommunikationen i verksamheterna. Alla medarbetare hamnar i en grupp tillsammans med sina kollegor. I denna sociala grupp kan man posta inlägg eller gilla och kommentera varandras uppdateringar. – Att kunna läsa om MOBIL OMSORG GER KOLL PÅ INSATSERNA MED APPEN Mobil Omsorg flyttade schemaläggning och koordinering av omsorgsinsatser häromåret in i medarbetarnas telefoner. Det ökar tryggheten – men ger också större flexibilitet att anpassa insatserna efter kundernas önskemål. I appen listas insatserna som medarbetarna prickar av när de utförts. Det går lätt att få fram detaljer till närstående om vilka insatser som gjorts, vem som gjort dem och när. I appen finns också beskrivningar av hur kunden vill ha sina insatser, vilket gör det lättare för vikarier att fånga upp kundens önskemål. Maja och Estella, två medarbetare på Attendo Flodinsgården i Västerås, är nöjda med det nya verktyget – även om det tog tid att vänja sig. – Det förenklar enormt. Förut fick vi skriva in varje insats manuellt. Nu har vi full kontroll direkt i mobilen och kan ändra planerna utan att missa viktiga insatser, säger Maja, och får medhåll från Estella. – Störst skillnad är det när någon är borta. Tidigare kunde det vara kaos, nu ser vikarierna direkt vad som måste göras och hur kunden vill ha sin omsorg. Helene Mårtensson vad som händer på jobbet och se vad mina kollegor har lagt upp på den sociala väggen är kul och engagerande, säger Charlotte Dimming, intern kommunikationschef och projektledare för Appendo. För många verksamhetschefer har Appendo blivit ett viktigt verktyg för att hålla ihop medarbetargruppen och skapa delaktighet. Helene Mårtensson är verksamhetschef på Attendo Nimbus i Lund och för henne och hennes medarbetare har appen haft stor betydelse. – Som verksamhetschef för flera mindre enheter är det väldigt sällan alla medarbetare är samlade på samma gång. ”Appendo underlättar Appendo underlättar informationsflödet och det är enkelt och smidigt att informationsflödet och det är enkelt och smidigt att nå ut till alla samtidigt” nå ut till alla samtidigt. Ett stort plus är också den sociala väggen där alla har möjlighet att skriva glada tillrop, vilket bidrar till en positiv stämning och känsla av samhörighet på arbetsplatsen, säger hon. Magasinet Omsorg 35