Magasinet Omsorg 1
Omsorgshjältar HELENA JOHANSSON PÅ ATTENDO KULLEN
, EKERÖ, STOCKHOLM: ”Det är en lyx att få vara med och bidra” HELENA JOHANSSON har jobbat på Kullen i tolv år och de senaste åren har hon ägnat sin tid åt personer med demenssjukdom. Enligt henne själv är det där hon skapar störst värde. – Du måste gå in i jobbet helt och hållet för att skapa den trygghet och närhet som är så viktig. Vissa personer kan vara svåra att hantera och du måste vara beredd på oväntade situationer hela tiden. Jag har blivit rätt bra på det. Helena bestämde sig redan i tonåren för att hon ville arbeta med människor. Efter gymnasiet och några ”Du måste vara beredd på oväntade situationer hela tiden” turer på olika jobb valde hon att söka sig till äldreomsorgen och till slut blev det en tjänst som undersköterska på Attendo Kullen på Ekerö utanför Stockholm. Efter många år på Kullen har Helena blivit en trygg punkt för både boende och nya kollegor. Ibland har hon haft tankar på att byta arbetsplats ”för sakens skull” men sedan ändrat sig eftersom hon gillar den roll hon har och känner sig uppskattad. – Det är en fantastisk känsla att känna att man bidrar och gör stor skillnad på en arbetsplats, det är en lyx. Jag kommer särskilt ihåg en gång när jag hade varit borta från arbetet en längre tid. När jag kom tillbaka var jag helt inställd på att ingen skulle känna igen mig, men en av damerna sken upp när hon såg mig och utbrast ”Nämen, är du tillbaka nu”. Jag blev så innerligt glad. Helena är intresserad av att lära sig mer om demens och ser det som nästa steg i utvecklingen på arbetet. Att förstå olika typer av demenssjukdomar för att kunna bemöta varje person utifrån det blir allt viktigare med en åldrande befolkning. FÖR HENNE ÄR det en viktig hörnsten att utgå ifrån sig själv och tänka på hur man själv skulle vilja bli bemött på ålderns höst. – Många äldre har det ganska jobbigt och tampas med ångest och oro. Jag vill att alla äldre ska ha det bra och må så bra det går medan man bor här. Vi KARINA MOLIN PÅ ATTENDO HEMTJÄNST, GÄVLE: 40 ÅR I KUNDERNAS TJÄNST I HELA FYRTIO ÅR har Karina bidragit till att kunderna i Gävles hemtjänst fått bästa tänkbara omsorg. För många låter fyra årtionden på samma arbetsplats som en evighet men det är knappast något Karina lägger särskilt stor vikt vid. – Jag har alltid älskat mitt arbete och så länge det känns bra och jag kan göra nytta ser jag ingen anledning till att byta, säger hon. Karina Molin bor i Sandviken men pendlar fem mil varje dag till Gävle. Under sina första år arbetade hon i kommunen men sedan tio år är det privata aktörer som haft uppdraget och de senaste åren har Attendo varit hennes arbetsgivare. – Jag trivs väldigt bra i Attendo. Det finns en tydlig struktur och ordning, vilket jag verkligen uppskattar eftersom det gör att man kan fokusera på det viktiga. Dessutom har jag en mycket bra och trevlig chef, säger hon. För Karinas del har det blivit väldigt många möten med kunder under årens lopp. Flera har hon klickat extra bra med 28 Magasinet Omsorg och haft en nära relation till. – Jag är nog mig själv rakt genom och försöker inte förställa mig. Det är viktigt att alltid vara tydlig och rak i kontakten med kunderna, det funkar i alla relationer. De brukar säga att det är ordning med mig och det tar jag som beröm. Att arbeta inom hemtjänsten handlar mycket om att läsa av kundernas behov. Att kunna bidra även i perioder när kunden är svårt sjuk eller får palliativ vård, vård i livets slutskede, något som Karina har stor erfarenhet av. – Jag är verkligen mån om att varje kund ska ha det så bra som möjligt. Det kan vara tungt och jag tänker på hur viktigt det är att få avsluta sitt liv på ett värdigt och fint sätt. Jag finns där för att lyssna och stötta så mycket jag kan. Under åren i hemtjänsten har Karina lärt sig hur viktigt det är att även ha god kontakt med de närstående. De kommer ibland i skymundan och det tycker Karina är synd. – Deras situation påverkas jättemycket om de känner oro eller har dåligt samvete för sin närstående. Vi som jobbar i hemtjänsten kan underlätta genom att vara vänliga och tydliga med hur vi jobbar, då kommer tilliten på köpet. Efter 40 år i hemtjänsten har Karina inte dragit ned på takten. Hennes dagar fylls av jobb och pendling och det är precis så hon vill ha det. Hon verkar inte ligga på latsidan när hon är ledig. Med fyra vuxna barn och nio barnbarn finns det alltid något att hjälpa till med. – Jag är mycket mer en skoj-mormor än en bullmormor, skrattar hon. Jag älskar att leka och hitta på kul saker med mina barnbarn och det kommer jag kanske att ha ännu mer tid till framöver. som arbetar med omsorg kan göra stor skillnad genom att sitta ned i lugn och ro, prata och visa att vi bryr oss. Att bli utnämnd till omsorgshjälte i regionen var verkligen inget hon räknat med. Hon hade visserligen hört att hennes chef, Helene, hade nominerat henne men det tänkte hon inte så mycket på eftersom det finns så många skickliga kollegor i regionen. När sedan Helene och de andra kollegorna överraskade henne med diplom och blommor kom det som en chock. – Jag började såklart gråta, det gör jag lätt när jag blir rörd. Det var verkligen ett fint erkännande som jag är stolt över, säger hon. FOTO: PRIVAT, ATTENDO