Magasinet Omsorg 1
tema: corona N är pandemin slog till mot Sverige
i mars hamnade äldreomsorgen snabbt i fokus. Mitt i stormen stod Attendos vd Martin Tivéus och medicinskt ansvariga sjuksköterska Christina Mo. Uppdrag: att skydda Attendos 15 000 kunder från ett nytt, okänt men för äldre ytterst dödligt virus. CHRISTINA MO MINNS det väl. De första artiklarna runt nyår. Rapporterna om nedstängda kinesiska städer. Ett nytt okänt coronavirus, som spreds – om än i liten skala. – Jag är infektionssjuksköterska i grunden, så jag läste på och försökte förstå. När rapporterna om spridning började komma så började jag se över vår beredskap och uppdatera våra hygienrutiner. Det var i början av februari. För Attendos vd Martin Tivéus dröjde det ytterligare någon vecka innan hotet blev tydligt. – Det var på sportlovet, jag stod i skid”Använd intuition och nya lärdomar.” liften och pratade med några av mina väl insatta läkarkontakter. De sa att situationen snabbt var på väg att förvärras, att vi om redan några veckor kunde ha en situation som i Italien. Då förstod jag att vi var illa ute, säger Martin. Redan veckan därpå inrättades en tvärfunktionell krisorganisation i Attendo. Nästan samtidigt insjuknade den första kunden på ett boende i Stockholmsområdet. Martin vände sig åter till sina kontakter för råd. – Jag frågade vad de skulle göra om de var chef för ett äldreboende. Svaret kom någon dag senare. Stäng för besök och kolla personalens hälsostatus varje dag. Det var fredag den 6 mars. På måndag morgon skrevs nya rutiner; besöksstopp på alla Attendos äldreboenden och hälsokontroll på medarbetare 36 Magasinet Omsorg även hos våra friska kunder, säger Martin. DET VAR 25 MARS. Problemet var bara att skyddsutrustning blivit en global bristvara. Istället för leveranser på några dagar tog det sex veckor att få fram tillräckliga volymer. – Vi hade tillgång till skyddsutrustning för att hantera insjuknade, men inte för att betrakta alla medarbetare som möjliga smittbärare, säger Christina. Tack vare massiva insatser kunde några av de värst drabbade boendena höja skyddsnivån redan i mitten av april. Det gav resultat. innan varje arbetspass. Beslutet rullades ut bara minuter efter att Folkhälsomyndigheten höjt sin riskbedömning till den högsta möjliga. Åtgärderna gav viss effekt, men var ändå otillräckliga. Två veckor senare sågs en tilltagande smittspridning på flera boenden i Stockholmsområdet. För många medarbetare var det en mardröm. Smittan spreds, trots att man följde hygienrutiner och myndigheternas rekommendationer. – Vi konstaterade att det förmodligen var medarbetare utan tydliga symtom som spred smitta. Jag kontaktade direkt ansvariga myndigheter, men fick ingen återkoppling. Då tog vi själva beslutet att höja skyddsnivån, och använda skyddsutrustning Smittspridningen avtog snabbt. I mitten av juli var samtliga verksamheter smittfria. IDAG SITTER DE två med många lärdomar, både kring det egna agerandet, och hur myndigheterna skött sig. För Christinas del är den viktigaste lärdomen att involvera personer i olika funktioner och med olika kompetenser i beslutsfattandet. Men också att inte bara utgå från beprövad kunskap, utan även använda intuition och nya lärdomar. – Vi visste väldigt lite om viruset, och många tvekade att agera utan bevis. Till slut kom vi fram till att det bästa var att alltid göra lite mer, så länge det inte var något som absolut avråddes av läkarorganisationer eller andra experter. ATTENDOS LÄRDOMAR AV PANDEMIN: Christina Mo och Martin Tivéus. 1. Vänta inte på myndigheterna. Inhämta kunskap även från andra experter, och agera för att skydda. 2. Förbered för det värsta, hoppas på det bästa. Se till att ha egna lager med skyddsutrustning och kritiska förbrukningsvaror för att inte vara beroende av en eventuellt ansträngd produktion och logistik. 3. Samla och dela dagligen relevant data med alla kritiska funktioner. Håll koll på utvecklingen. 4. Håll hög frekvens i krisledningsmöten och koordinera insatserna till där de behövs mest. 5. Dela information, och stäm av att den går fram. 6. Om det saknas kunskap – våga gå före och testa. Martin ser för sin del en stor skillnad i hur de nordiska länderna agerat. Medan Norge, Danmark och Finland haft tydliga beslutskedjor, så präglades Sverige av senfärdighet och otydligt ansvar. – Det var väldigt frustrerande. Vi satt ju med massa erfarenheter, men fick ingen respons från svenska myndigheter. I Finland blev vi uppkallade direkt till ministern, och jag skickade data från Stockholm till våra finska kollegor. Det blev vägledande för hur de skulle skydda sina äldreboenden i Finland, säger Martin Tivéus. Under senhösten kom nya tecken på ökad smitta. Martin och Christina är väl medvetna om att läget snabbt kan förvärras. – Vi har stor ödmjukhet inför att smittan är på väg tillbaka och hur fort det kan gå. Men vi är väl förberedda med både expertis och utrustning för att klara en ny våg, avslutar Martin Tivéus. Skydda de aldre!