Magasinet Omsorg 1
och hur svårt det var att styra den kommunala ver
ksamheten. Alla var väldigt intresserade av att jobba mot de privata. NÄR JOBBERBJUDANDET kom från Partena (som Attendo hette då) tvekade hon inte. Men bakom fasaden var det långt ifrån frid och fröjd. Verksamheten drogs med förluster och var i praktiken på obestånd. En ny chef – Henrik Borelius – hade fått mandat att städa upp, banta staben och en hel nivå av mellanchefer. Ammy var en av dem. – Det var väldigt märkligt. Samma dag som jag började fick jag veta att min tjänst skulle försvinna. Men ödet ville annorlunda. Ett sjukdomsfall gjorde att Ammy fick ”Det synsätt vi jobbar med nu tror jag kommer prägla omsorgen många år framåt” rycka in som regionchef i Syd och Danmark. Där satt hon tre år innan hon tog steget upp och blev vd för Skandinavien. De kommande åren gick nästan allting Attendos väg. – När vi väl fick ordning på ekonomin hade vi ett väldigt attraktivt erbjudande. Våra arbetssätt var så mycket bättre än kommunernas, och konkurrensen om kontrakten var rätt begränsad. Det Attendo erbjöd – och som fortfarande är affärsidén – var bättre kvalitet till ett lägre pris för kommunen. Kvaliteten är en följd av en vilja Partena erbjöd larm som ökade tryggheten om man råkade falla. En larmcentral stod redo dygnet runt för att hjälpa till. att mäta och förbättra, systematisera arbetssätt och sprida goda idéer. – Vi har en enorm entreprenörsanda, där varje verksamhetschef är ”vd” för sin verksamhet. Man testar sina egna idéer, och kopierar de bästa från andra. Det i kombination med våra värderingar tror jag bäst förklarar vår framgång. Genom åren har många pionjärer satt sin prägel på Attendos. För många för att nämna alla. Men Ammy har valt ut några av de Attendohjältar som står ut. (Se spalt till höger). SJÄLV LÄMNAR HON jobbet vid nyår. Men hon är tryggt förvissad om att Attendo kommer fortsätta sin resa mot Nordens bästa omsorg. – Det synsätt vi jobbar med nu kommer prägla omsorgen många år framåt. Dels handlar det om att leverera en tjänst som uppskattas inte bara av kunden och beställaren, utan också av närstående, säger Ammy. – Samtidigt pågår en mycket snabb uppvärdering av medarbetarnas betydelse. Hur mycket vi än systematiserar och jobbar med kvalitet, så är det ju i mötet med våra medarbetare som omsorgen sker. Att verkligen sätta fokus på medarbetaren tror jag är helt rätt för att fortsätta höja kvaliteten. Både den tekniska och den upplevda, avslutar Ammy. Ett gott skratt förlänger livet. Attendo-hjältar genom åren 1. MAJ WESTERBERG, CHEF FÖR LJUSKÄLLANS ÄLDREBOENDE, YSTAD. – Maj drev Ljuskällan i Ystad, och var den första jag känner till som började systematisera och dokumentera på boenden. Hon satte upp anslagstavlor, planerade insatser, följde upp att det blev gjort och hur mycket tid det hade tagit. Hennes fokus var att säkerställa att vi gör det vi ska. – Idag jobbar vi så i hela äldreomsorgen med vårt digitala verktyg Mobil Omsorg. Det gör att vi kan säkerställa en hög kvalitet, ha kontroll på hur mycket tid varje insats tar, och därmed också frigöra mer tid till det som ligger utanför de rena omsorgsinsatserna. 2. INGER LINNEMAN, VERKSAMHETSCHEF, MALMÖ. – Inger var utbildad i taktil massage och en pionjär inom aktivitetsutveckling. Hon började schemalägga aktiviteter och egen tid för de boende. Till slut hade vi ett koncept kring detta, som vi erbjöd i alla upphandlingar, något som blev mycket uppskattat. – Idag är egen tid och aktiviteter sju dagar i veckan en självklar del av Attendos äldreomsorg. Att vi också utvecklat egna konceptboenden tror jag är en direkt följd av det tänk som Inger började med. 3. MARGARETA NYSTRÖM OCH ULRIKA FERNSTRÖM, VERKSAMHETSCHEFER, VÄSTERÅS. – Maggan och Ulrika var ett radarpar som var riktiga pionjärer och väldigt viktiga för att bygga en lokal stolthet för Attendo, få med sig medarbetare, starta upp verksamheter och få fram nya chefer. De var kulturbyggare. – Att ha bra chefer är nyckeln till bra verksamheter, till bra kundupplevelser, till dialog med närstående och ordning och reda. Bra chefer bygger laganda, de skapar stolthet i vardagen och lyfter fram de som bidrar till att göra oss bättre. De har enorm betydelse för det vi levererar. Under 2005 det första kvalitetssystemet AQ05. skapas slutet av 00-talet ökar fokus på upplevd kvalitet. Kunderna erbjuds egen tid med kontaktman. 2009 lanseras Kvalitetstermometern som är ett mått för kvaliteten vid varje enhet. Under 10-talet utvecklar Attendo evidensbaserad praktik, så att de insatser som görs följer de senaste forskarrönen. 2012 Som första företag i branschen presenterade Attendo ett kvalitetsbokslut. 2017-18 och på Attendos äldreboenden. införs appen Mobil omsorg i hemtjänsten 11