Magasinet Omsorg 1
med mig från alla samtal och berättelser genom år
en. För mig är det jätteviktigt att vara med ända till slutet och se till att den absolut sista tiden i livet blir så ljus och fin som det bara går. Genom åren har hon haft hundratals kunder och många av dem har kommit henne nära. Det händer att hon går på begravningar när hon känt personen väl. – Jag minns en dam som jag hade tillbringat mycket tid hos. När det blev dags för hennes begravning var de närstående så glada att jag kunde vara med och sa att jag nästan var som en del av familjen. Det kändes verkligen i hjärtat, berättar hon. ELS-MARIE har ett stort intresse för omsorg och vill hela tiden utvecklas vidare i sitt yrke. Under årens lopp har hon bidragit till verksamhetens utveckling bland annat som kvalitetssamordnare, dokumentstödjare och värderingscoach. 2014 utbildade hon sig till specialistundersköterska med inriktning mot palliativ vård och tillsammans med en kollega tog hon fram ett informationshäfte om livets slutskede som de delade ut till närstående. – Det blev väldigt uppskattat. Det känns viktigt att kunna dela med sig av kunskapen till närstående som ofta inte vet vad som händer i livets slutskede. Att samla det i ett häfte är ett bra sätt för närstående men även medarbetare att i lugn och ro få till sig informationen. Els-Marie är noga med detaljerna när hon arbetar. Hon vill att kunden ska känna att man är genuint engagerad och anstränger sig varje gång. – Vissa kanske tycker att det är lite fånigt men det har stor betydelse att man viker tvätten på rätt sätt och inte slarvar med damning när man städar. Det är det lilla extra som räknas och som gör att folk får förtroende för dig. GANIMETE "GANE" DIBRANI PÅ ATTENDO BERGALIDEN I HELSINGBORG: "Jag får så otroligt mycket tillbaka" ”Varje dag ska vara speciell för våra kunder” REDAN NÄR Ganimete Dibrani, eller Gane som hon kallas, var tio år visste hon att hon ville jobba med äldre. Hon har alltid gillat att hjälpa andra, stötta och bidra till att andra mår bra. Sedan 2009 arbetar hon på Attendo i Helsingborg, tidigare inom hemtjänsten och sedan ett par år på äldreboendet Attendo Bergaliden. Hon har haft olika roller genom åren, som kvalitetssamordnare och planeringsledare, men det är som aktivitetsutvecklare hon verkligen hittat hem. – Jag älskar mitt jobb och brinner för att skapa en trevlig och innehållsrik dag för kunderna. Man får så otroligt mycket tillbaka, säger hon och skrattar. Sedan Gane tog över aktiviteterna har det med och tycker till. Jag vill bidra till att göra varje dag speciell för våra kunder, säger hon. Gane har nya idéer hela tiden och när hon inte är upptagen med en aktivitet så gillar hon att umgås med de äldre, prata och pyssla om. – Under våren med corona har jag varit extra uppmärksam på att finnas till hands och prata men också se till att de är snygga i håret och har fina naglar. ”Det går inte att ta miste på den energi och glöd som Gane har för sitt arbete” varit drag under galoscherna på Bergaliden. Förutom alla aktiviteter som hon hittar på i huset – som gympa, odling i trädgården, promenadgrupper och fredagsfikor – har hon inlett samarbete med olika aktörer i Helsingborg. Hon bjuder gärna in barn från skola och förskola som kommer förbi och sjunger eller pysslar med de boende. För ett par år sedan tog Gane kontakt med det lokala kulturhuset Dunkers i Helsingborg och sedan dess kommer en pianist som spelar och sjunger tillsammans med de boende. Hon har även kontakt med den lokala kyrkan och med Röda Korset som tillhandahåller särskilda cyklar att göra utflykter med. – Jag tänker ofta på vad vi ska hitta på framöver och självklart är kunderna DET GÅR INTE att ta miste på den energi och glöd som Gane har för sitt arbete. Att värna om de äldre och stötta dem för att de ska må bra är lite av ett kall för henne. – Detta är deras sista tid i livet, då handlar det om att sprida glädje och ha roligt tillsammans, säger hon. I mitt jobb är det ingen mening att göra saker halvhjärtat. Är inte hela hjärtat med kan man lika gärna söka sig till ett annat jobb. De som känner Gane och har henne som kollega är knappast förvånade att det blev just hon som fick utmärkelsen Regionens omsorgshjälte. Hennes entusiasm och utstrålning gör intryck på alla hon möter. – Vilken fantastisk ära att bli omsorgshjälte! Jag blev helt mållös när min chef överraskade mig med beskedet. Det känns roligt för mig men jag vill även nämna alla som arbetar på Bergaliden, vi är ju ett team och gör arbetet tillsammans. Magasinet Omsorg 25