Magasinet Omsorg 1
2020 – SJUKSKÖTERSKANS ÅR Det är Marias år i år S
JUKSKÖTERSKOR SOM MARIA TIITS HAR EN CENTRAL ROLL I ATTENDOS ARBETE MED ATT SÄKRA EN GOD VÅRD OCH SKAPA TRYGGHET HOS NÄRSTÅENDE OCH MEDARBETARE. ”LEDARSKAP VAR NÅGOT JAG LÄRDE MIG PÅ VÄGEN”, BERÄTTAR MARIA. Text: Charlotte Dimming • Foto: Andreas Lindemark N ÄR MARIA TIITS började som sjuksköterska på Attendo Lillgårdsvägen i Tungelsta söder om Stockholm för fem år sedan var det långt ifrån den välordnade verksamhet som det är idag. Verksamheten var visserligen helt nybyggd och fullt anpassad för modern äldreomsorg, men den inre strukturen skulle byggas upp från grunden med rutiner och riktlinjer för en säker vård. Kunderna flyttade in i omgångar och vissa veckor kunde det komma tio nya kunder, alla i behov av vård och tillsyn. – Jag och verksamhetschefen Marie jobbade nästan dygnet runt för att få ordning på alla delar. Det var lite galet men också kul, vi gav oss attan på att vi skulle lyckas. Marias fokus var i första hand på att bygga sjuksköterskeorganisationen med alla rutiner och riktlinjer på plats. Att jobba aktivt med att få omsorgspersonalen på banan var en viktig pusselbit. – Jag fick verkligen testa min egen förmåga att organisera och leda arbetet och beta av bit efter bit för att få helheten att fungera. Ledarskap var något jag lärde mig på vägen. MÅNADER AV INTENSIVT arbete gav resultat. Uppföljningarna från kommunen visade tydligt att allt fungerade väl och när en av kommunens verksamheter stängdes var det Lillgårdsvägen som fylldes på med nya kunder. – Hos oss är kundernas hälsa i fokus. Det är det mest centrala men det kommer inte av sig självt – det förutsätter att alla medarbetare bär med sig det tänket. Maria trivs i rollen att handleda och fördela arbetsuppgifter till sina omsorgskollegor. Ett gott samarbete som bygger på förtroende är viktigt för att det ska fungera fullt ut. – Jag kan ju inte vara i hela huset hela tiden så jag är verkligen glad att jag har 32 Magasinet Omsorg skickliga kollegor som har koll och kan rapportera till mig så fort de märker att någon blir plötsligt sämre. Det kan handla om att jag snabbt måste ta ett blodtryck, lägga om ett sår eller sätta dropp. Maria återkommer ofta till sjuksköterskans centrala roll i äldreomsorgen. Arbetet är omväxlande och kräver att man ska kunna axla flera roller samtidigt. – Det handlar i grunden om att se till helheten där det ingår att känna till kundens bakgrund och tidigare sjukdomshistoria. Det är först då jag som sjuksköterska kan göra en god bedömning om vilken vårdinsats som krävs och om läkare behöver tillkallas. Något som Maria ibland tycker kommer i skymundan är relationen till närstående. Som sjuksköterska i äldreomsorgen vill Maria ha tät kontakt med dem för att kunna lugna och skapa trygghet. – Ibland ringer jag bara för att berätta att allt är bra och så får man chansen att prata lite om allt möjligt. I min roll handlar det om att beskriva vad vi gör för att på så sätt bygga förtroende, säger hon. De senaste månaderna har varit särskilt intensiva på Lillgårdsvägen. Precis som på andra äldreboenden har det mesta handlat om att arbeta preventivt för att till varje pris undvika att få in coronasmittan. – I våras genomförde jag utbildningar i hygienrutiner och skyddsutrustning på löpande band. Alla skulle vara hundra procent uppdaterade och införstådda med våra rutiner, säger Maria och tillägger: – Våra medarbetare har varit fantastiska och visat prov på både kompetens och uthållighet, vilket också bidragit till att vi klarat oss bra under den värsta coronakrisen. GLOBAL BRIST PÅ SJUKSKÖTERSKOR Världshälsoorganisationen WHO har utsett 2020 till sjuksköterskans och barnmorskornas år för att uppmärksamma att utan dessa yrkesgrupper skulle ingen hälso- och sjukvård fungera. Maria Tiits sätter kundernas hälsa i fokus.