Bumsen 1
och med förfinat den ursprungliga konstruktionen.
Naturligtvis bidrar dagens moderna däck med mycket. Motorn var också en riktig liten pärla. R 71:an var ju BMW:s sista sidventilare. På en sidventilsmotor sitter som bekant ventilarrangemanget i själva cylindern och inte i topplocket. Topplocket på en sidventilare kan faktiskt jämföras med en tvåtaktares, d.v.s. det är bara ett lock vars enda uppgift är att hålla tändstift på plats och tjäna som tätande lock på cylindern. En sidventilsmotor kännetecknas också av ett fint vridmoment och tyst gång, men medger inga högvarviga konstruktioner. • R 71:ans 22 hk i kombination med det utomordentliga vridet som den stora 745-kubikaren gav så behövde man i praktiken bara använda de två högsta växlarna. Trean kunde man i och för sig lägga i vid stadskörning men det var absolut ingen nödvändighet. Det var inte heller några problem att hålla marschhastighet på högsta växeln, d.v.s. 70-80, i långa uppförsbackar, även när det var kurvigt och man kanske släppte av till 60. Bara ge litet gas så var man uppe i marschhastigheten. Vid ett tillfälle startade jag av misstag på tvåans växel men inte heller detta innebar minsta problem. Ur de fiskstjärtdesignade ljuddämparna strömmade ett härligt men något ovanligt boxerljud, kanske lite kvävt. Enda kritiken var att motorn småryckte litet vid gaspådrag, men det var nog bara en inkörnings- och justeringssak. Uppskattade också cykelns mycket fina lätthanterlighet i alla hastigheter och vid låga hastigheter berodde detta naturligtvis mycket på den lilla vändradien. Med lätthet drog jag upp R 71:an på centralstödet en sista gång men det var med stor saknad, då detta med all sannolikhet var slutet på en mycket trevlig bekantskap som förmodligen aldrig återkommer. • Specialisten på ljud och kommunikation för MC GPS Intercom • Telefon • Bluetooth • Musik/mp3 • Montering headset i hjälmar • Instalation på MC • Reservdelar/tillbehör för Peltor/Garmin • Egen tillverkning www.bilmarintrim.se 08-744 27 00 Korta fakta BMW R 71 Cylindervolym: 745 ccm. Effekt: 22 hk vid 4600 v/m. Kompression: 5,5:1 Förgasare: Två Graetzin 24 mm. Fjädring: Teleskopgaffel fram, Plunger-typ bak. Däck: 3,50 x 19. Bromsar: 200 mm trumbroms fram och bak. Torrvikt:187 kg. Topphastighet: 125 km/tim. Mått L/B/H: 2130/815/960 mm. BUMSEN 4 – 2010 17