Bumsen 1
Lika smidig som en Saknas något reglage eller någ
on information? sporthoj är väl att ta i men inte lider K 1600 GT av onödig övervikt. Effekten på 160 hästkrafter levererar den 1 649 kubikcentimeter stora radsexan vid 7 500 rpm, av det enorma vridet på 175 Newtonmeter levereras redan hela 70 % vid 1 500 rpm. Med sina knappa 103 kg är motorn den lättaste sexan på marknaden. Vad skiljer då GT från GTL? Båda är naturligtvis lyxiga touringmotorcyklar och man kan väl säga att de är en blandning av gamla K 1200 LT, nuvarande R 1200 RT och K 1300 GT. Med sin litet högre sittposition skall K 1600 GT tilltala de litet mer körglada kunderna i lyxtouring-segmentet, medan GTL kanske är mer inriktad mot paret som kryssar fram genom landskapet. Föraren sitter lägre och passageraren högre på GTL som även har en omfångsrikare standardutrustning, då avser vi inte bara toppboxen på 49 liter utan också ljudanläggning och sadelvärme. Detta gör att GTL:ens körklara vikt hamnar på c:a 350 kg medan GT är 30 kg lättare. Priset sägs hamna på c:a Ljuddämparnas avslut signalerar tydligt vad som just kört om. 210 000 kr för en GT i standardutförande och säljstart väntas redan till våren 2011. Naturligtvis kommer dessa två juveler att kunna utrustas med en mängd tillbehör och gamla beprövade funktioner som ABS, ESA och traction control är uppdaterade. Dessutom finns bl.a. tre olika körprogram som påverkar både traction control och motorkaraktär. Förutom den nya sexcylindriga motorn är det nya adaptiva xenonljuset en världsnyhet. För första gången har man utrustat en motorcykel med ett ljus som lyser upp kurvorna trots att mc: n lutas. Ett gyro känner nämligen av lutningen och en elmotor styr då en liten spegel som projicerar lampans ljus, ljusbilden förändras då och kurvan lyses upp. Hur detta fungerar i verkligheten och körintryck återkommer Bumsen med under våren. terade sin första sexa – K 1600 GT & L BUMSEN 4 – 2010 45