Bumsen 1
Intermot 2010 Ovan: K 1600-motorn kan här detaljs
tuderas. Ovan t.h. Håkan provsitter den nya K 1600 GT. TEXT HÅKAN RUNFELDT ML 2650391 FOTO HÅKAN R & KJELL ANDERSSON ML 2650349 S öndag kväll den 3 oktober, mindre än två dygn innan flyget skulle avgå till Köln och Intermot 2010, då säger hustrun: – Kom ihåg passet. – Passet, svarar jag. Pass, behövs det för att komma in Tyskland, javisst ja. Letar fram passet och där står det... giltigt till 2009-05-18. Ok, det löste sig under måndagen, så Kjelle och jag kom iväg till Köln. Vi ”hängde på låset” onsdag morgon, gick snabbt in till hall 6, och BMW:s monter. Där stod den, hojen ”alla” pratat om. Skitsnygg! Personligen har jag inte tyckt någon senare K-modell, med undantag för K 1200 RS, varit speciellt designmässigt lyckad, men den nya K 1600:an får tummen upp! Kanske något vi kan tacka Svenske Ola Stenegärd för. Enligt uppgift blir priset 210.000 kronor i enklaste utförandet, känns onekligen prisvärt. Under onsdagen var det rätt så gott om plats, d.v.s. litet med folk, så man hann verkligen provsitta, klämma och dra men framför allt ösa frågor över BMW:s mycket kunniga och trevliga personal. Tack till mannen som stod vid K 1600:an och visade stort tålamod med mig och mina ibland ”svåra” frågor. Där fanns även en uppskuren motor, som detaljgranskades av mig, tekniknörden fick sitt lystmäte. Det fanns även en hel del extra tillbehör till ”sexan” från BMW som visades i montern, sadlar, lysen, kromtillbehör m.m. Sedan vandrade vi runt hela dagen i de olika hallarna, totalt sju, var och en lika stor som hela Älvsjö/Scandinavium-mässan. Hann vi se allt? Nej. Även ”alla” tillverkare av tillbehör, extrautrustning m.m. fanns givetvis representerade på Intermot. Slående var den stora mängden firmor från Kina/Taiwan/Korea representerade på mässan. Är det därifrån nästa stora nyhet kommer? Torsdag förmiddag ägnade jag åt att besöka en firma jag handlar en hel del av, Motorrad Stemler, så jag fick se några fina ”oldtimers”. Tillbaka till mässan för lunch och mera titta/ klämma. Under torsdagen var det mycket mer folk och ibland svårt att komma riktigt nära och vi var rejält trötta i fötterna på eftermiddagen. I BMW-montern träffade vi också klubbmedlemmarna Björn och Nils-Erik. Var vi bara fyra medlemmar från klubben som åkt till Intermot och Köln? Torsdag kväll tog vi flyget hem igen, både Kjelle och jag skulle ju åka på Ruskträffen. BUMSEN 4 – 2010 47 Självklart firade BMW 30 år av GS-produktion . Kommer vi att få se denna läckra Horex VR6 i produktion? BMW G 450 X och till höger Husqvarna som BMW äger. Ovan: Firmor med BMW-tillbehör är Wunderlich och Siebenrock. Nedan. Kjell spexar. Nedan t.h. Minis eldrivna scooter.