Bumsen 1
Bilderna till vänster: DO i Småland-Blekinge, Mat
s Rosbring, iförd Egg Parca-sele. Framtill syns facket för framför allt den högra av de två frontkuddarna samt invid det facket med kolsyrepatron. Bakifrån ses såväl halsryggs- som skulder- och korsryggskuddarnas fack. Den utbytbara kolsyrepatronen kopplas till motorcykeln via ett snäpplås. ningsvis) sitt jobb. En nackdel är att den ger viss rörelseinskränkning – mer märkbar vid framåtlutad körställning. Ytterligare en nack(!)del är att den endast skyddar halsryggen, d v s bålen behöver andra skydd. Till detta kommer att den som tidigare skaffat andra skydd för bålen, kan upptäcka att dessa bygger på så mycket under kläderna att nackkragen inte passar! Slutligen vore det lögn att påstå att den är estetiskt lyckad! Airbag-västen/-selen – idag tillverkas den också av bland andra Dainese, används av en del roadracingförare och i dessa sammanhang redan fått göra skarp tjänst – blir ytterligare ett ”plagg” att ta på, men väl påtagen lär den inte märkas särskilt mycket. Ett nytt moment vid varje på- och avstigning blir att snäppa fast/loss västens vajer från cykelns. Gör man inte detta kan den förstås utlösas, ett rätt ordentligt ryck lär dock krävas. Man kan spekulera kring att nackkuddens uppblåsning skulle kunna ge en knyck som i sig kan orsaka skador, men denna knyck är rimligen ett intet jämfört med en eventuell smäll där föraren landar med oskyddad nacke. Samtidigt innebär förstås kuddarna att landningen i sig har förutsättningar att bli mjukare. Kuddarna på bålens framsida torde eliminera behovet av främre bålskydd, men det är inte lika självklart att kuddarna över skuldror och korsrygg eliminerar behovet av ryggsköld. I brist på ytterligare information skulle jag nog t.v. behålla både ryggsköld och skulderskydd – liksom förstås armbågsskydden. Slutligen är västen ”teknikberoende”. Hur vet man att kuddarna faktiskt fungerar den dag de behövs – kanske fem år efter inköpet? Det vet man förstås inte. Fabrikantens ord och anvisningar är allt man t.v. har att gå efter. Ekonomin är intressant – och överraskande. BMW/KTM Neck Brace och Alpinestars Bionic Carbon kostar c:a 5 000:- (betydligt billigare kragar finns), medan jag sett prisuppgifter på airbag-västar från 2 500:-, trots att dessa åtminstone känns mera ”high tech”! Så – vad göra med denna information? Tyvärr kommer nog säkra fakta att dröja många år, varför vi hojåkare är hänvisade till det egna omdömet – sådant det nu är. Vilka slutsatser Du än drar av denna text: var rädd om Din halsrygg. En avsliten extremitet kan man klara sig utan, men en högt placerad, allvarlig ryggmärgsskada ger i regel livslång, permanent invaliditet – ”förlust av (nästan) hela kroppen”. Kör försiktigt! BUMSEN 4 – 2010 19