Bumsen 1
10 Europeiska länder på tre veckor Upprinnelsen t
ill denna resa tog sin början julen 2008 då vi, Sture Wahl och Rickard Vikström, kom fram till ett lämpligt alternativ på den östligare delen av kartan. Vi räknade med en spännande och intressant tripp under försommaren 2009, d.v.s. före den värsta sommarvärmen. Några hållplatser såsom Auschwitz, FIM-rallyt i Zadar samt Ferrari i Italien var platser vi skulle besöka. Vi kom överens om att dagsetapper på 35-40 mil var lämpliga. Sträckorna planerades med Map Source, Google Earth kom även till hjälp ett antal gånger. Totalt hade ca 850 mil summerats och skulle flyttas över till vår vägfinnare GPS:en. Boendet skulle bli hotell, motell eller privata rum, det alternativ som lämpade sig bäst vid kvällskröken. TEXT & FOTO RICKARD VIKSTRÖM ML 2654572 & STURE WAHL ML 2661109 Norrbotten - Nynäshamn Den 18 maj var det dags, Sture från Karlsborg på en 1200 Adventure och Rickard från Piteå på en 1200 GS. På med bilbälte och ut på E4:an i sydlig riktning. Bilbälte? Jo, det är så att Sture kör lastbilstransporter till Täby, 15 km norr om Stockholm, för Norrkust Marinas räkning, så kvällen innan hade vi fixerat våra hojar på lastbilsflaket. En bekväm inledande transport då litet regn kom här och där, vid 20-tiden var vi framme i Björtomta, Hägergården. En gammal och välskött Hälsingegård med servering sommartid, drivs av Stures syster och väl värt ett besök. Lossningen av hojar i Täby gick bra och därmed påbörjades eller rättare sagt fortsatte vår resa på två hjul till Nynäshamn. Efter ett par timmars väntan, ombordkörning och förankring kunde vi inta vår hytt. Passade även på att växla till oss lite zloty. Polen Solen sken och termometern visade c:a 21°C när vi körde av färjan i Gdansk vid 13-tiden. Stannade till några minuter vid utfarten från terminalen och i sanningens namn hann sidostödet bara nudda vid marken så fick vi ett erbjudande om att växla zloty till ”bra kurs”. Bra med egna initiativ men våra hojar är redan igång precis som GPS:en. Även om Gdansk är en förhållandevis liten stad så känns det bra att bara följa anvisningarna och koncentrera sig på trafiken. Passerade några korta sträckor med gatsten, ingen höjdare. Tog oss ut på vägen mot Warszawa, som 38 BUMSEN 4 – 2010 var vår destination för dagen. Märkte ganska snabbt att vägen var spårig med delvis tung och hetsig trafik, ändå fick vi en fin start i Polen. Svängde in till ett hotell med restaurang för vår första matbit, hann knappt kliva av så stod vakten och frågade varför vi parkerade där. Då vi förklarade vårt ärende, var det inga problem. – Varsågod och ät så håller jag uppsikt över era mc, sa han. Ut på vägen igen, efter 4-5 timmars körning skulle vi vara i Warszawa. Under resans gång konstaterade vi att heldragna linjer mest är en designfråga, många bryr sig inte om dess egentliga betydelse. Vid infarten till Warszawa var vägen rejält gropig. Vi körde i c:a 60 km/tim då det kom en sänkt BMW 325 med ”typ 40-profil” hoppande förbi. Inte kan det vara bekvämt med en sådan fjädring då den studsade rejält. Vi testade att öka lite för att komma förbi, men inte ville han bli omkörd! Kanske för att tjejen satt med. Ler för mig själv där han studsar fram och hoppas inget gick sönder i hans bil, trots den lilla provokationen. Svänger in på en gata och undrar vilket hotell vi ska prova. GPS:en visar på ett hotell i närheten, Sture drar iväg först och visar enkelt vägen till Hotell Muranovska. Parkera fick vi göra vid entrén till hotellet, med deras uppsikt från reception var bevakningen säkerställd. Mot Krakow Första natten utomlands sov jag gott trots stundtals kraftiga nattljud från vägen, ventilation eller vad det nu var. Dagens etappmål var Krakow, de 30 milen skulle vi ta som ren transportsträcka då vi inte ville komma fram för sent, vi ville hinna se litet av gamla staden i Krakow. De sista kilometrarna blev direkt bastulika eller vad sägs om plus 32-35° med tidvis stillastående trafik vid infarten till Krakow. Trångt och svårt att åka mellan köerna, nejdå man ska inte men... Vi och våra GS: ar gick varma, tror att Sture led mest, men ”man kör tills man är framme” har visst någon känd person sagt! En sak jag noterade i mitt block denna kväll var att nästa gång man vet att man ska passera varma länder bör man se till att ha med sig lättare och ventilerade kläder som ändå ger skydd vid eventuell olycka. Åker man som vi från norra Sverige finns alltid posten till hands för att returnera de varma ställen. Det finns en hel del fina sommarställ man kan ta med. Jo, jag vet de kostar men det kan det vara värt. Via en extra navigering kom vi fram till hotellet, bara ett stenkast från gamla staden. Förväntansfulla gick vi till centrum och såg oss omkring. Mycket folk, pittoreska hästekipage och många trevliga restauranger. ”The Best Steakhouse in Krakow” var skylten som lockade in oss till kvällens middag. Vi var också rörande eniga om att ta in ett glas vin. Hamnade bredvid ett gäng skåningar som årligen besöker Krakow på försommaren, vad trevlig den skånska dialekten är för oss norrlänningar. En dag i Auschwitz Denna dag skulle vi besöka ett av våra förutbestämda resmål, nämligen Auschwitz. Allt flöt på tills vi kom mot Katowice. Vi tog en genväg men det visade sig att det pågick en hel del vägbyggen i området och våra GPS:er fick fullt upp med att lotsa oss rätt. Stannade till och frågar om vi verkligen var på rätt väg. – Jodå, fortsätt bara, blev svaret. Körde vidare på små grusvägar c:a 3-4 km och visst undrade man, men som vanligt kom man rätt. Väl på Auschwitz parkering mötte vi fem danska mc-åkare, det visade sig att en av dem var bosatt i Polen och ägde ett hotell i närheten. Då han besökt Auschwitz ett flertal gånger gav han oss en snabbinfo på mycket god svenska och han menade att ta en dag på sig och anlita guide var ett gott råd. Då får man egna hörlurar och en mycket klar och informationsrik berättelse. I entrén och informationen kan man hyra guide, ge ett bidrag eller köpa litteratur, även på svenska, och på så sätt stödja drift och underhåll av anläggningen. Det är hemska bilder som visas och det är självklart omöjligt att sätta sig in i spelet på liv och död som utspelades här. En av många foton som berörde mig var en naken kvinna, med tydligt skotthål, som låg ute i snön.