Bumsen 1
Först i världen på en mc, det adaptiva Xenonljuse
t. BMW:s nya sexcylindriga motor är endast 555 mm bred och väger 102,6 kg. Motorcykelvärldens historieböcker överöses knappast med sexcylindriga motorer och nyproduktion går inte heller att skryta med. I stort kan man sammanfatta den sexcylindriga mc-historiken med ett par sexor på 70-talet, så som den underbart designade motorn i Honda CBX, men den betydligt klumpigare Kawasaki Z1300 kunde marknaden ha besparats från och detsamma gäller väl Benelli 750 Sei, nyproduktionen begränsar sig till 1988 då Honda dunkade på ytterligare två cylindrar på sin Gold Wing och den är sedan dess marknadens enda serieproducerade sexcylindriga motor på marknaden, tills nu... Litet tjatigt är det men den utveckling BMW stått för de senaste fem åren lär definitivt skriva in sig i historieböckerna och ett helt eget kapitel får naturligtvis BMW:s senaste tillskott på mcmarknaden, nämligen den sexcylindriga radmotorn i K 1600 GT & L. Inte nog med att det är den första nyproducerade serietillverkade sexcylindriga mc-motorn sedan Gold Wing GL 1500 utan framför allt BMW:s första sexcylindriga motorcykelmotor någonsin. Att BMW förmodligen sedan decennier bygger de finaste sexcylindriga bilmotorerna är ju en helt annan sak, den erfarenheten har med all sannolikhet kommit K 1600motorn tillgodo och det inger höga förväntningar. Visserligen stängde öltältens portar till årets Oktoberfest i München söndagen den 3 oktober men Bayrarna gjorde en omstart på festligheterna ett par dagar senare då portarna till Intermot i Köln öppnade, då lättade man på skynket och mcvärlden kunde skriva in ett nytt historiekapitel i sina böcker, K 1600 GT & L visades för första gången. Suset gick med all rätt genom åskådarskaran då designen är en överväldig skönhet och den sexcylindriga motorn kommer inte att göra någon besviken vad effekt och vridmoment gäller. Oktoberfeststämning när BMW present TEXT HAGEN HOPP ML 2650962 & FOTO BMW PRESS 44 BUMSEN 4 – 2010