Nordisk Energi 1
INNOVATION och innovationsprojekt om batterier 2,
9 MILJARDER EURO I STÖD kring forskningsregeringarna samarbetar för att stödja industrin i utvecklingen av mer innovativa och hållbara batterier. Dagens projekt är ett exempel på hur konkurrenspolitiken samverkar med innovation och konkurrenskraft, genom att möjliggöra banbrytande innovationer och samtidigt se till både att begränsade off entliga resurser används för att attrahera privata investeringar och att snedvridningen av konkurrensen minimeras. Med betydande off entligt stöd följer också ansvar: allmänheten måste få nytta av de off entliga investeringarna, och därför måste företag som får stöd generera positiva spridningseff ekter i hela EU. Kommissionens vice ordförande Maroš Šefčovič, som ansvarar för den europeiska batterialliansen, säger följande: – Tack vare sitt fokus på nästa generations batterier kommer detta kraftfulla alleuropeiska projekt att bidra till en revolution på batterimarknaden. Det kommer också att stärka vårt strategiska oberoende inom en sektor som är avgörande för Europas gröna omställning och långsiktiga resiliens. För tre år sedan fanns EU:s batteriindustri knappt på kartan. I dag är Europa ett globalt centrum för batteriteknik. Och fram till 2025 kommer vårt arbete inom den europeiska batterialliansen att leda till en industri som klarar att ge energi till minst sex miljoner elbilar varje år. Vår framgång bygger på samarbete, med cirka 300 partnerskap mellan industriella och vetenskapliga aktörer planerade enbart inom detta projekt. Thierry Breton, kommissionär för den inre Foto: John Cameron/Unsplash EU-kommissionen har, i enlighet med EU:s regler för statligt stöd, godkänt ett andra viktigt projekt av gemensamt europeiskt intresse (IPCEI, Important Project of Common European Interest) för att stödja forskning och innovation om batterier och deras värdekedja. Projektet, som kallas European Battery Innovation, utarbetades och anmäldes gemensamt av Belgien, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Kroatien, Polen, Slovakien, Spanien, Sverige, Tyskland och Österrike. D 22 e tolv medlemsländerna kommer att bidra med upp till 2,9 miljarder euro i fi nansiering under de kommande åren. Den off entliga fi nansieringen förväntas leda till ytterligare nio miljarder euro i privata investeringar, det vill säga mer än tre gånger så mycket som det off entliga stödet. Projektet kompletterar det första viktiga projektet av gemensamt europeiskt intresse om batterier och deras värdekedja, som kommissionen godkände i december 2019. Vice ordförande Margrethe Vestager, med ansvar för konkurrenspolitiken, har följande kommentar: – Dessa enorma utmaningar för den europeiska ekonomin i fråga om innovation kan medföra alltför stora risker för ett medlemsland eller ett företag på egen hand. Det är därför rimligt att de europeiska marknaden tillägger följande: – Batterier och deras värdekedja spelar en strategisk roll för att uppfylla våra ambitioner när det gäller ren mobilitet och energilagring. Genom att skapa en komplett, koldioxidsnål och digital värdekedja för batterier i Europa kan vi ge vår industri en konkurrensfördel, skapa välbehövliga arbetstillfällen och minska vårt oönskade beroende av länder utanför EU – i korthet: göra oss mer resilienta. Det här nya projektet visar att den europeiska batterialliansen, som är en viktig del i EU:s industripolitiska verktygslåda, ger resultat. Projektet kommer att omfatta hela värdekedjan för batterier, från utvinning av råvaror, konstruktion och tillverkning av battericeller och batteripaket till slutlig återvinning och bortskaff ande i en cirkulär ekonomi, med starkt fokus på hållbarhet. Det förväntas bidra till utvecklingen i riktning mot en rad nya tekniska genombrott, inklusive olika typer av cellkemi och nya produktionsprocesser, och andra innovationer i batteriets värdekedja, Nordisk Energi 1 2021