Nordisk Energi 1
BIOENERGI INTERVJU Utrymme att växa Eftersom poli
tikerna fokuserar på elektrifi ering anser Gustav Melin att de inte ger biodrivmedelsbranschen några bra förutsättningar. Till exempel tar han upp bonus malus-systemet, som bland annat innebär en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren för bilar med höga utsläpp. – Trots att jag har en bil som jag bara kör på den fossilfria dieseln HVO100 måste jag betala malus, eftersom jag köpt en ny dieselbil, kommenterar Gustav Melin. Han menar att den här politiken orsakar onödigt höga utsläpp och gör det onödigt dyrt att åstadkomma klimatåtgärder. – Det skulle kunna vara mycket billigare att lösa klimatfrågan än vad som kan åstadkommas med den nuvarande politiken, säger Gustav Melin. I sin färdplan för bioenergi visar Svebio att det Svebio tror starkt på framtiden för biodrivmedel på transportmarknaden, men tycker att utvecklingen som det ser ut idag går för långsamt. FOTO: GUSTAV MELIN, SVEBIO fi nns utrymme för användningen av bioenergi i Sverige att fortsätta att öka i samma takt som den gjort under de senaste 30 åren, det vill säga med 3,3 terawattimmar om året, i ytterligare 25 år. – Då landar vi på omkring 250 terawattimmar bioenergi per år, vilket vi tycker är rimligt. Vi skulle kunna klara detta med svensk bioenergi och samtidigt klara hållbarhetsmålen när det gäller till exempel biologisk mångfald, säger Gustav Melin. Han tillägger emellertid att han inte tror att ➛ men bara för att priserna är låga så betyder det inte att produktionskostnaderna sjunkit, säger Gustav Melin. Han tror därför att man överinvesterat i vindkraft i Sverige. – Jag har svårt att se att elpriset när det blåser i genomsnitt kan ligga över 15 öre de närmaste 10 åren. Jag tror att det betyder att de som investerat i vindkraft gjort en sämre aff är. Om det byggs havsbaserad vindkraft så kommer aff ären att bli ännu sämre, kommenterar Gustav Melin. Överskottsproduktionen innebär enligt Gustav Melin att det går sämre för all elproduktion, vilket gör det svårt att investera för att klara även de timmar när det inte blåser. – Det fi nns potential för biokraftproduktion, som kan leverera planerbart när som helst, men om den ska gå ett mindre antal timmar blir investeringen väldigt dyr per timme, säger Gustav Melin. Tror på biodrivmedel Gustav Melin berättar att Svebio tror väldigt mycket på transportmarknaden och bio36 drivmedel, men att de tycker att det som det ser ut idag går för långsamt. Även om man 2018 införde reduktionsplikten, som ska främja användningen av biodrivmedel genom att alla drivmedelsleverantör varje år måste reducera växthusgasutsläppen från bensin och diesel med en viss kvot, menar han att det inte skett någon större ökning av volymen biodrivmedel sedan dess. – Man ökade bara med en procent i reduktion under de första åren och det klarar man med samma eller mindre volym. Det är nämligen inte volymen biodrivmedel som räknas utan den reduktion som biodrivmedlen åstadkommer när man beräknar livscykelanalysen och eftersom bolagen hittar biodrivmedel som har en bättre beräkning så krävs det mindre volym för att uppfylla samma kvot. Då minskar volymen biodrivmedel trots att kvoten ökar, på grund av att den ökar så svagt, förklarar Gustav Melin. Han tillägger emellertid att procentsatsen den första augusti i år hoppar från 21 procent, som den varit under hela 2020, till 26 procent, vilket kommer att ge en ökning av volymen biodrivmedel. man kommer att använda enbart svensk råvara eftersom det fi nns så mycket annan råvara från andra länder som har en lägre råvarukostnad. Kraftig teknikutveckling På det hela taget ser Svebio väldigt positivt på bioenergibranschens framtid och Gustav Melin kommenterar bland annat att det sker en kraftig teknikutveckling, till exempel när det gäller produktion av fl ygbränsle, biodiesel, biobensin och olika alkoholer. – Vi kan ta fram väldigt stora volymer biodrivmedel både i form av biobensin och alkoholer till ottomotorn och biodiesel till dieselmotorn, framhäver Gustav Melin. Han menar också att det går att klara kraven på luftkvalitet i städerna med biodrivmedel och de nya motorer som fi nns. – Hälsoproblemen blir ganska snabbt större för partiklar från däck än partiklar från förbränningen. Detta är likvärdigt för elbilar och bilar med förbränningsmotorer. Kanske ger elbilarna till och med mer däckutsläpp eftersom de är tyngre, kommenterar Gustav Melin. Med andra ord anser Gustav Melin att det inte är självklart att förbränningsmotorn är➛ Nordisk Energi 1 2021