Nordisk Energi 1
BIOENERGI PERSPEKTIV Figur 9. Principskiss av den
så kallade HTL-metoden för utvinning av kolvätebränslen från biomassa och andra material med biogent ursprung. Ett europeiskt konsortium ”HyFlexFuel” med partners från universitet och industri är nära en kommersialisering av denna teknologi. ➛ också ladd-infrastrukturen antagligen kommer på plats inom närmaste decenniet. Vilka energianvändningar får då stå tillbaka för biomassan, när den begränsas till måttlig användning i el- och värmesektorn och tunga och långdistanstransporter på vägar, i luftfart och på sjön? Inte många men svenska biomassan kan få stor betydelse i drivmedelsproduktion till export. Hela världen kommer att få behov av fossilfria högkvalitetdrivmedel till de nämnda transportområdena globalt och där kommer svenska biomassan att kunna spela en stor roll för exportintäkter och inhemsk sysselsättning. Biomassasektorn är som sagt arbetsintensiv och många arbetstillfällen i skog och lantbruk (energiodling) kan bevaras och även läggas till i efterhand vartefter denna sektor växer. Men ytterligare en mycket viktig användning fi nns för biomassan i Sverige, nämligen fossilfria biobaserade plast- och polymerprodukter samt naturligtvis den ständigt ökande användningen av cellulosabaserade förpackningar som papp- och pappersemballage. Dessutom kommer träfi berprodukter inom emballage, byggeri och konstruktion öka likaväl som inte minst traditionellt timmer som kommer att få en renässans inom byggeriet. Särskilt det sistnämnda kan få en stor betydelse som kolsänkande material, alltså klimatnegativt material som hjälper att ta bort koldioxid ur atmosfären genom att lagra kolet i det timmer som ingår i byggerier i kommande decennier och sekler. Sverige har tillsammans med Finland en enorm kunskap inom trä och timmer, skogsbruk samt massa- och papperstillverkning och det är sektorer som kan växa mycket de kommande åren om man spelar sina kort och kompetenser klokt. Så ja, sammanfattningsvis! Biomassan kan hjälpa Sverige ur klimatkrisen men kanske inte på de sätten vi normalt föreställer oss, genom att ersätta de fossila bränslena i våra egna bilar eller i värme- och elsektorn, men som en viktig resurs i den globala neddragningen av fossila drivmedel inom tung och långdistansvägtransport, luftfart och sjöfart. Det spelar en mindre roll om vi använder biomassans potential att minska koldioxidutsläppen bara i Sverige eller om den sprids ut globalt. Klimatgaser känner inte till landsgränser och det är positivt att Sveriges skogar och andra bioresurser kan bidra till att minska den globala klimatpåverkningen. För att minska Sveriges egen klimatpåverkan är det långt eff ektivare att satsa på utbredd elektrifi ering samt smarta applikationer av bioresurser och indirekt elektrifi ering med vätgas på de områden som det inte än går att elektrifi era direkt. ◆ Elbilen kommer att dominera den individuella persontransporten inom närmaste 10–15 år, det är globala trenden som också Sverige kommer att följa. Här är det elbilen Polestar 2 från Volvo-ägda elbilstillverkaren Polestar. Foto: Polestar. 50 Nordisk Energi 1 2021