Nordisk Energi 1
LEDARE TIDA EKODIKTATUR EU:s projekt för koldioxi
dneutralitet 2050 RISKERAR SKAPA EN FRAMTIDA EKODIKTATUR Vindkraftpark i Nederländerna vid Nordsjöns stränder. Foto: Wikimedia/Bjorn Mierop EU-parlamentets industriutskott vill nu se en jättesatsning på tusentals vindkraftverk till havs utanför Nordsjöns och Östersjöns kuster. Att ersätta kol och olja med huvudsakligen vindkraft i stället för att bevara och utveckla kärnkraften skapar oro inte minst inom industrin i Europa. På kontinenten och även i Sverige fi nns risker för kraftiga elprishöjningar och svåra störningar i elsystemen i framtiden om nödvändig stabil baskraft monteras ner och de intermittenta energikällorna tar över. Den fjärde generationens kärnkraftverk och de nya små modulära kärnreaktorerna som utvecklats och som nu står inför sitt kommersiella genombrott är en fossilfri väg framåt för att säkra och stabilisera energiförsörjningen i framtiden i många länder. Den tyska analytikern på Deutsche Bank, Eric Heymann, varnar nu alltså för EU:s Green Deal som innebär total och tvångsmässig koldioxidneutralitet till 2050. Detta, menar Heymann, skulle medföra risker för en kommande ekodiktatur där samhällen och människor behöver tvingas till eftergifter och umbäranden, något som skulle kunna innebära polarisering och utlösa både politiska och ekonomiska kriser. konkurrenskraften för energiintensiva företag inom EU, också det ett högt pris att betala.” Nu börjar alltså varningar komma om riskerna med detta gröna jätteprojekt som är den megatrend som sveper över västvärlden. Det utfärdas alltså redan nya direktiv till företag och organisationer, direktiv som kräver en allt större inriktning mot hållbarhet och gröna lösningar och som alla påstås främja klimatarbetet. Det politiska maskineriet är redan igång. Till exempel arrangerar den svenska gröna tankesmedjan Fores nu konferenser på temat: ”Hur får vi lagstiftning och miljöprövningar som främjar gröna industriprojekt?” Smaka på den! EU-kommissionens initiativ om hållbar bolagsstyrning som nu ska implementeras i Sverige har kritiserats hårt av institutionella ägare och företag. När man läser programförklaringen från EU förstår man varför. Nordisk Energi 1 2021 EU-kommissionen vill alltså med sitt initiativ förändra unionens regelverk för bolagsrätt och bolagsstyrning. Man föreslår ändringar av bolagsrättsliga regler om bolagets syfte och styrelsens sammansättning. Även ägarförhållanden är något som man ska titta närmare på. Vilka ska få äga företag? Motiveringen är att dessa inskränkningar i den fria företagsamheten ska bidra till att minska det man kallar näringslivets kortsiktighet och bidra till en hållbar grön utveckling. Som vän av ett fritt näringsliv hajar man till. Vad är detta början på? Näringsfrihet och den privata äganderätten är grundbultar i vår demokrati. Missförstå detta rätt! Hållbarhet och lösningar för en bättre miljö är i allra högsta grad eftersträvansvärt och något vi ska fortsätta satsa på, men med förnuft. Fossila bränslen ska så långt det är möjligt ersättas av en elektrifi ering av samhället genererad av förnybara energikällor och kärnkraft, i ett längre perspektiv, förhoppningsvis också av fusionskraft. Demokratin måste i alla lägen dock komma först. Varje gång alla rusar åt samma håll som en fl ock, som nu sker i jakten på klimatet(!), ja, då ska man se upp, det vet vi, men det krävs mycket för att man ska våga ställa sig åt sidan, granska och ifrågasätta. Tänk om man störtar in i en återvändsgränd! Vad händer om vi pumpar upp en ekobubbla? Blir inte eff ekterna av vissa av dessa gigantiska klimatsatsningar i själva verket ganska blygsamma? Är de kanske till och med onödiga? Vad kostar det egentligen? Vilka befäster sin maktposition? Hur mycket kontroll och inskränkningar i friheten tål vi och vår demokrati? Vad händer om nya rön förändrar bilden av klimatkrisen? Heymanns varningar är väl värda att ta på allvar. ◆ J ohn Hardwick 7