Nordisk Energi 1
Aktuellt ➛ BIOENERGI INTERVJU så mycket sämre än
elmotorn ur miljö- och hälsosynpunkt, under förutsättning att det är en modern och bra motor och att man använder ett drivmedel som förbränns ordentligt. – Biogas, metan och etanol är lättast att förbränna ordentligt medan dieselvarianterna är lite svårare, men biodieseln är bättre än den fossila dieseln eftersom den är mer homogen, förklarar Gustav Melin. Han menar därför att man bör ta tillvara på potentialen hos biodrivmedel. – Det gäller inte bara från skog och avfall utan även från åkergrödor, eftersom det fi nns så mycket åkerareal i Europa och i världen som inte används, påpekar Gustav Melin. Kan gå fortare än elektrifi ering EU har emellertid enligt Gustav Melin inte varit bra för biodrivmedelsutvecklingen. – Prognoserna inom EU är att man bara vill satsa på vätgas och elektrifi ering och man fortsätter att stoppa biobränsle- och biodrivmedelsutvecklingen. Det är så klart inte bra för vår bransch, men också illa för klimatet eftersom potentialen för lösningar är så stor på bioenergi-sidan och det kan gå mycket fortare än elektrifi eringen, framhäver Gustav Melin. Han menar att det i synnerhet gäller om man ser det ur ett globalt perspektiv, eftersom det fi nns väldigt mycket bilar i världen och det i många länder inte fi nns infrastruktur för laddning och inte heller en fossilfri elproduktion. – Det är klart att vi ska ha mer el inom transportsektorn, men eftersom det är bråttom är det dumt att inte använda sig av biodrivmedel, säger Gustav Melin. Arbetar med generella styrmedel Gustav Melin berättar att Svebio har cirka 250 medlemsföretag inom både värme-, el, I Svebios färdplan för bioenergi bedömer de att det fi nns utrymme för den svenska användningen av bioenergi att öka till 250 terawatttimmar per år till år 2045. Illustration: Svebio TOTALT 250 TWh ÖVRIGT* FLYG 12 9 38 TOTALT VÄGTRANSPORTER 148 TWh 15 INDUSTRI 54 64 VÄRME 61 EL/BIOKRAFT 18 2018 och transportbranschen. – Som intresseorganisation för bioenergi har vi många olika kategorier av företag. De representerar ett tvärsnitt av samhället och fl era olika sektorer. Vi har därför en bred förankring och vi har valt att arbeta huvudsakligen med generella styrmedel, som egentligen inte bara gynnar oss utan gynnar alla bra lösningar och även energieff ektivisering och andra förnybara energislag, beskriver Gustav Melin. Det de förespråkar mest är enligt Gustav Melin koldioxidskatt, eftersom det om den blir tillräckligt hög blir intressant att spara energi *Arbetsmaskiner, inrikes sjöfart med mera 2045 och att gå över till förnybara lösningar. De förespråkar också bland annat avgifter för partikelutsläpp och svavelavgifter samt en fri handel och fri marknad. – Vi försöker också att arbeta på vetenskaplig grund och tycker att vi har god grund för vår uppfattning att biomassavolymerna räcker väldigt mycket längre än de festa tror. Alla pratar om att vi har begränsade mängder. Men i förhållande till energibehoven är det inte sant, under förutsättning att man är någorlunda energieff ektiv, säger Gustav Melin. ◆ 48 83 utvecklat odlingssystem för snabbväxande vedartade växter, som pil (salix) och poppel, som kan planteras på åkermark och ge stora skördar av biomassa, men odlingen har avstannat eftersom det fi nns för mycket biobränsle i förhållande till den låga efterfrågan. FOTO: STIG LARSSON, EWB eftersom det fi nns mycket åkerareal i Europa och i världen som inte används. Svenska forskare och företag har till exempel Förutom biodrivmedel från skog och avfall förespråkar Gustav Melin även biodrivmedel från åkergrödor, 38 Nordisk Energi 1 2021