Nordisk Energi 1
BIOENERGI PERSPEKTIV Figur 7. Anledningen till at
t svensk skogsbiomassa är klimatneutral enligt Sveaskog: -Om man föreställer sig hundra åldersklasser för träden i skogen motsvarar upptaget av koldioxiden hos dessa den kolmängd som fi nns lagrad i de träd som skördas. I nuvarande läget lagras faktisk mer kol än som tas ut eftersom det fortsatt är större tillväxt i svensk skog än det skördas. Illustration: Sveaskog baserad primärt på elektrifi ering med undantag av de användningsområden och ändamål där det för nuvarande inte är möjligt, klimatsmart eller inom samhällets skydd och beredskap som tex försvarsmakt, civilförsvar och räddningstjänster. Det är alltid smart att diversifi era sin energiförsörjning och sina applikationer på så sätt att om allt elektrifi eras har man ett mycket sårbart system, om inte man har byggt det med 100 procent redundans, vilket både är mycket svårt, besvärligt och oproportionellt dyrt. På det sättet är det meningsfullt att det fi nns lokala biomassa-kraftvärmeverk och bio- och vätgasturbiner som kan slås på om det blir momentära avbrott eller eff ektbrister på nationella elnätet. Med tanke på den önskade minskningen av fossila bränslen och produkter, då är det för den individuella persontransportens vidkommande, alltså personbilar och kommersiella fordon smartast att satsa på elektrifi ering eftersom det är den dominerande globala trenden även om det kanske skulle vara möjligt att producera tillräckligt med inhemskt biodrivmedel till hela svenska bilparken. Dels skulle det bli alltför dyrt per mil jämfört med el, dels skulle man stå med en åldrande bilpark efter bara 10–15 år och vara avhängig en stadigt mindre global produktion av person och varubilar med förbränningsmotor, där innovation och utveckling gått i stå. Samma sak gäller för små lastbilar, medelstora lastbilar till kortare distanser samt alla bussar som inte är långdistans, alltså över 300 km i en transportsträcka. Inom de närmaste 10 åren kommer förmodligen de fl esta elbilar ha en räckvidd runt 40 mil upp till 100 mil med laddning till 80% på 10 min eller under, så vad gäller allt utom fyrhjulingar, andra off -road-fordon och vissa specialanvändningar, är det inte meningsfullt att behålla mindre fordon med förbränningsmotorer i Sverige eftersom Nordisk Energi 1 2021 ➛ Figur 8. På SETRA:s anläggning på Kastet i Gävle kommer bolaget Pyrocell att producera 25 000 ton årligen av så kallad pyrolysolja från sågspån med start i 2021. Pyrolysoljan kan användas direkt i tex kraftvärmeverk eller den kan raffi neras till biodrivmedel i olika klasser som biobensin, biodiesel, jetbränsle eller marina bränslen. 49