Bumsen 1
För tjugo år sedan, ganska exakt vid den här tide
n på året, ringde telefonen hemma hos mig i Täby och i andra änden fanns dåvarande chefen för BMW Motorcyklar i Sverige, Lennart ”Bäckis” Bäckström. Då vintern var snörik och kall hade han fått för sig att sko två BMW GS-hojar, en R 80 GS och en R 100 GS Patis/Dakar, med dubbade däck och undrade om vi på Allt om MC, jag frilansade då för dem, hade lust att prova på litet vinterkörning. Vilken onödig fråga, tänkte jag, och någon halvtimme senare kunde ett positivt besked meddelas till ”Bäckis”, efter kontakt med redaktionen. En hojtest påbörjas naturligtvis med att hämta motorcyklarna och fortsätter sedan med fotograferingsbiten, d.v.s. med säkring av standardbilderna vad gäller detaljbilder och div. stillastående uppställningsbilder i lämplig miljö, först därefter tar man actionbilderna. För actionbilderna föll det naturliga valet på Patrick Janson. Han var då dryga tjugo år gammal och hade ett förflutet som SM-medaljör i cross. Sedan ett par år tillbaka ingår även han i Bumsens redaktion och det är naturligtvis han som agerat på alla riktiga actionbilder i Bumsen de senaste åren. Se även sidorna 46-47. Den där vinterdagen för tjugo år sedan var en sådan där riktig härlig och solig dag med en temperatur runt -10°C. Under tiden jag laddade min Nikon F4 med Kodachrome 64 framförde jag mina önskemål visavi actionbilder till Patrick och sedan körde han in sig litet på båda hojarna medan jag letade fotomiljöer. När det skarpa actionläget infann sig för oss båda, brakade helvetet formligen loss på allvar. Jag vet fortfarande inte om Patrick glömde att han inte satt på en 100 kg lätt crosshoj för han behandlade de drygt dubbelt så tunga GS-hojarna som en sladdrig disktrasa! Under sådana förhållanden är det lätt att få till fina bilder. Hela denna underbara vintereftermiddag hade vi i alla fall roligt. Någon dag senare tog min kompis Roger och jag ut hojarna på en 25-milasväng i det fina vinterlandskapet och hojarna kunde sedan lämnas tillbaka utan en enda repa men med lätt slitna dubbar. GS-modellen... en 30-årig spjuver BUMSEN 5 – 2010 27